|
Sussgirl
21-08-2008, 17:27
Hej!
Blev så ledsen idag, hade skickat efter via en vän chimeror från utlandet och det skulle köras ut till dörren. Men det kom inget paket och sen står det att paketet är mottaget när man söker på kollinumret.. Kontaktar då posten och de skickar en kopia på avin via mailen där "min" namnteckning som inte är min står.. var inte ens hemma den dagen så någon här har förfalskat mitt namn och tagit paketet. Hallå trodde att alla som bodde på landet var ärliga så det känns tungt. Betalat och allt men någon annan har mina växter.
Någon som varit medom samma sak?
/Susanne
Aqvakul
21-08-2008, 18:13
Stjäla växter, så uselt!
Herregud så elak jag skulle varit! Det är ju antagligen nån granne som tagit emot paketet åt dig... Men det borde väl bli postens ansvar som inte tog leg på "dig" när de gav "dig" paketet, eller?
Sussgirl
21-08-2008, 18:52
Ja men de enda närmaste grannar jag har är sommarstugegäster som inte är ute nu. Blev både ledsen och arg och posten vill inte ta något ansvar.. ber att den som skickade reklamerar men det blir svårt det eftersom det är från usa. De kan inte ha frågat efter leg det är det man blir så sur på.. annars är det så noga med leg när man hämtar ut paket. Värsta är att jag nog aldrig kommer få igen pengarna heller =( eller växterna. testar att skicka in en notis i tidningen och hoppas att den ger sig tillkänna men det blir nog svårt.
/Susanne
CITAT (Sussgirl @ 21-08-2008, 19:52)  Ja men de enda närmaste grannar jag har är sommarstugegäster som inte är ute nu. Blev både ledsen och arg och posten vill inte ta något ansvar.. ber att den som skickade reklamerar men det blir svårt det eftersom det är från usa. De kan inte ha frågat efter leg det är det man blir så sur på.. annars är det så noga med leg när man hämtar ut paket. Värsta är att jag nog aldrig kommer få igen pengarna heller =( eller växterna. testar att skicka in en notis i tidningen och hoppas att den ger sig tillkänna men det blir nog svårt.
/Susanne Har du haft nån kontakt med företaget? Det är ju faktiskt de som köpt tjänsten av posten så de kan nog lämna in en reklamation ändå. De företag jag handlat med i staterna har varit väldigt tillmötesgående och serviceminded. Hur som helst så är det ju posten som brustit i rutin, men sätt in en insändare, så kanske både posten och mottagaren får sig en liten känga.
Posten är absolut skyldig att ersätta dig. Det är krav på kvittens och legitimation innan försändelse lämnas ut och där verkar det ha brustit.
Det är farligt att anklaga någon, - men alla postisar är inte ärliga. I bland dyker genomsökta och återförslutna försendelser upp. Då blir man lite undrande.
Sussgirl
22-08-2008, 09:10
Hej! Har haft kontakt med säljaren i usa men hon kan inte hjälpa mig.. och posten säger bara att hon måste reklamera. Om de ändå kunde säga vart de lämnat paketet. Ja det här är klart en brist i deras system och att vem som helst kan skriva på utan att visa leg! Är ju inget av värde för en vanlig person och då kan man väl lämna tillbaka paketet i brevlådan då.
Nej nu vet jag inte om man kan lita på grannarna längre och det är tråkigt. Har satt in en annons i tidningen och efterlyser mitt paket få se om någon hör av sig. Mitt sista hopp..
Myosotis
22-08-2008, 10:30
Det var det fräckaste!!  Fortsätt kämpa, det finns ingen anledning att du ska betala något som du inte fått! Posten får inte göra så, men själva vill de inte erkänna att de gjort fel så klart. Vad jobbigt att behöva titta med misstänksamhet på dina grannar.  Men det kan ju ha varit någon på posten också.
skogstroll
22-08-2008, 11:35
fy vad ruttet... hos oss har det cirkulerat såna typer som länsar brevlådor så det gäller att ha ögonen öppna. De åkte fast. Jag inbillar mig att jag sett några sådana vid ett tillfälle för de såg inte alls ut att passa in och stod och tittade väldigt engagerat på den tomma anslagstavlan vid vägen och vände bort ansiktena.
Stå på dig mot Posten. De är skyldiga att kolla att den de lämnar ut paketet till är rätt person. De ska kräva leg. innan de lämnar paketet. Med dagens datainfo kan de även kolla vem som körde ut och prata med den personen. Du har rätten på din sida......ge inte upp.....bråka, bråka och bråka lite mer. Posten försöker bara komma från ansvar. Vem som reklamerar spelar ingen roll. Jag har arbetat med denna typ av frågor...inte på Posten.....men på transportföretag. Vi åke alltid på att betala om vi inte kunde bevisa att vi lämnat ut paketet till rätt person .......och det görs ju med leg där man ska anteckna legID. Reklamera skriftligt här
henriks
22-08-2008, 12:11
Hörde häromdagen att en kollega på jobbet hade varit med om något i samma stil: Han beställde en reservdel till en motorcykel i Kanada, betalade och fick ett kolliID från UPS. När det gått en vecka började han undra var paketet tagit vägen och gick in på UPS "spårningssida" och upptäckte att paketet var i USA. Kollade sedan dagligen hur paketet åkte runt mellan delstaterna i USA och skickade ett antal mail till leverantören med frågan om varför han inte fick sina delar. Det visade sig att UPS åkte runt halva USA och letade efter en stad som hette Borås! Nu, häromdagen hade han fått paketet, efter nästan en månad!
CITAT (henriks @ 22-08-2008, 13:11)  Hörde häromdagen att en kollega på jobbet hade varit med om något i samma stil: Han beställde en reservdel till en motorcykel i Kanada, betalade och fick ett kolliID från UPS. När det gått en vecka började han undra var paketet tagit vägen och gick in på UPS "spårningssida" och upptäckte att paketet var i USA. Kollade sedan dagligen hur paketet åkte runt mellan delstaterna i USA och skickade ett antal mail till leverantören med frågan om varför han inte fick sina delar. Det visade sig att UPS åkte runt halva USA och letade efter en stad som hette Borås! Nu, häromdagen hade han fått paketet, efter nästan en månad! Säg inte att de inte försökte
Dels skall du göra en reklamation hos posten vilket redan har nämnts. Men du bör även göra en polisanmälan. Den kommer säkerligen enbart att hamna i högen med resten av utredningar som det inte görs något åt, men det är ändå viktigt att göra en sådan. Ifall bedragaren skulle åka fast så finns det troligtvis andra fall personen/erna är inblandade i och då är det bra med desto fler anmälningar.
Hoppas du får dina blommor till slut.
henriks
22-08-2008, 12:23
Försökte gjorde de, och lyckade också, trots att adressen var i fel världsdel... Annat än Schenker här i sverige... personligt rekord är att de hade fraktsedlarna på terminalen i Borås men godset låg kvar i Kristianstad... Eller när det ringde en kille och skulle avisera utkörning av ett paket - som jag fått dagen innan!  Fast å andra sidan... det fungerar ju perfekt 999 gånger av tusen, så...
Lady Hamilton
22-08-2008, 15:14
Min son beställde och betalde ett Gameboy SP spel på Internet. Han fick ett mail om att paketet var skickat på Måndagen, i mailet var det bifogat en länk där man kunde följa paketet. Naturligtvis kollade han varje dag Men när det ff på Torsdagen stod att paketet låg kvar på samma postterminal som de var inlämnat på Måndagen blev vi fundersamma. Mailade företaget och funderade på varför paketet inte "rörde på sig" 3 timmar senare får vi ett svars mail att paketet försvunnit/ blivit stulet på postterminalen. Men att saken var anmäld och de skulle skicka ett nytt paket. Vilket de också gjorde (men det kom som "brev" och inte som paket) Tyvärr har jag hört att stölderna på posten har ökat lavin artat och fler o fler råkar ut för stulna brev eller får post som någon redan öppnat och sedan tejpat/klistrat igen
Österläge
22-08-2008, 15:26
Usch vad tråkigt!! En fundering bara, det kan inte vara så att en snäll granne tog emot paketet för dig? Alltså inte snodde det själv utan gjorde det för att hjälpa till..? Har du frågat runt bland grannarna?
Sussgirl
22-08-2008, 17:14
CITAT (Österläge @ 22-08-2008, 16:26)  Usch vad tråkigt!! En fundering bara, det kan inte vara så att en snäll granne tog emot paketet för dig? Alltså inte snodde det själv utan gjorde det för att hjälpa till..? Har du frågat runt bland grannarna? Hej! Känner inga grannar här så tveksamt.. och isånafall så skulle de väl gå hit med paketet tycker jag. Har reklamerat nu får se vad som händer men det är ju iallafall 780 kr som går förlorade =( skulle bra gärna vilja veta vad som hänt mina chimeror.. Har blivit deppad nu av detta och nu vet man inte om någon går och länsar lådan när man jobbar.Ursch och fy! /Susanne
CITAT (henriks @ 22-08-2008, 13:11)  Hörde häromdagen att en kollega på jobbet hade varit med om något i samma stil: Han beställde en reservdel till en motorcykel i Kanada, betalade och fick ett kolliID från UPS. När det gått en vecka började han undra var paketet tagit vägen och gick in på UPS "spårningssida" och upptäckte att paketet var i USA. Kollade sedan dagligen hur paketet åkte runt mellan delstaterna i USA och skickade ett antal mail till leverantören med frågan om varför han inte fick sina delar. Det visade sig att UPS åkte runt halva USA och letade efter en stad som hette Borås! Nu, häromdagen hade han fått paketet, efter nästan en månad! Från staterna kan det ibland krångla... Vi beställde en styrenhet till min bil, valde 2nd day air express för ganska många dolllar extra. Och vi väntade och väntade och väntade, men inget paket. Även där ett kolli-ID, men det var stopp i Florida nånstans. Tog kontakt med företaget som inte visste mer än oss, men det visade sig att de trots allt skickat det med USPS, alltså snigelpost! USPS i sin tur kunde hjälpa oss såpass att det hade gått från staterna, sedan kunde inte de spåra längre. Jag ringde runt hos både budfirmor, posten, flygplatsen, men inget. Och tillslut kom det en avi i brevlådan så jag fick hämta på OK. Då visade det sig dessutom att det gått på ett par dar från företaget till arlanda, sedan hade det legat på arlanda i tullen i 4 dagar! Och sedan 4 eller 5 dagar från Arlanda och hit...
Sussgirl
27-08-2008, 08:59
Hej igen!
Nu har paketet kommit tillrätta, de hade lämnat det vid grannen (gammalt ruckel till sommarstuga) så det stod kvar där och tre av fyra plantor levde.. otroligt de hade stått sen förra måndagen. Posten skulle höra av sig igen i eftermiddag om hur de ska ersätta mig, hoppas de gör det för de kunde ju ha lämnat en avi istället för att lämna på trappen. Ja det var ingen som hade stulit paketet iaf det var ju bra.
Ja slutet gott iaf =)
/Susanne
Åh så bra att paketet kom till rätta. Jag hoppas det löser sig även med ersättning för den döda plantan.
Platinum
27-08-2008, 09:04
Men vad gott att höra att paketet kommit tillrätta.
Hoppas det löser sig med ersättning för "slarv" sen också.
grycken
27-08-2008, 09:13
Men vem hade skrivit på avin om paketet bara var lämnat hos grannen???
Lady Hamilton
27-08-2008, 09:26
Vad bra att paketet kom till "rätta" och vad skönt att det inte var stulet. Jag gissar på att brevbäraren ville vara snäll o skrev själv under avin i tron att det var rätt hus. (Så kunde min brevbärare göra tidigare men så känner vi varandra sedan 20 år tillbaka)
CITAT (grycken @ 27-08-2008, 10:13)  Men vem hade skrivit på avin om paketet bara var lämnat hos grannen??? Den som körde ut paketet borde ha skrivit tex "Lossat 1 aug. vid röda huset och sin signatur.".....inte med mottagrens namn.
Sussgirl
27-08-2008, 11:51
Ja troligtvis har brevbäraren skrivit under men jag tycker också det var fel att skrivaunder med min namnteckning. Är ingen hemma är det väl bättre att lämna avi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|