Full version: Stockrosor
Nikkis
Hoppåhej!

Jag är en riktig färsking på det här med trädgård och har miljoner frågor. I somras upptäckte jag stockrosor i andras trädgårdar och blev störtförälskad. Måste ha! Speciellt de svarta jag sett är helt bedårande.

Så - hur går jag tillväga för att få till stockrosor i min trädgård? Frö? Plantor? Vår? Höst? Ja, ni ser, en riktig novis med stort behov av hjälp ...

Aqvakul
Antingen sår man frön på sensommaren, plantorna kommer att blomma året därpå eller så köper man plantor och planterar ut på våren för blomning under sommaren.
blomkronan
Hej Nikkis

Vill du så, gör man det i feb-mars. Växten är tvårig, blommar på andra året, har man tur kan dom blomma på första året. Jag försöker sätta frön varje år så jag varje år får blommande. Förra året blev det inga såda. Iår har en börjat blomma från årets plantering(men jag var sen planterade dom i april)

Plantskolorna kan ha plantor kvar, du kan passa på att köpa några nu så har du blommande till nästa år.

Jag beställde nya frön via odla.nu fick hem dom i går, jag tänkte så några nu för att se vad som händer.
Tosan
Jag har haft mest tur med de jag sått, de jag köpt har inte blivit nånting.
Jag brukar så dem ganska sent, juni eller så, men i år har jag glömt det. Undrar om det funkar att peta ner några ute nu? g.gif
mimmi 1
Men.. det finns BÅDE bienner (tvååriga) OCH perenner.... av stockrosor...

Själv skulle jag satsa på perenna stockrosor, eftersom det finns båda sorterna, förstår jag inte riktigt varför man köper bienner??
Aqvakul
Förbannelsen med stockrosor är att de så lätt drabbas av malvarost. Det finn inga effektiva motmedel. Angreppen växlar. I år klarade jag migv väldigt bra, medan förra sommaren var rena mardrömmen.
tepa
Hej

Jag har köpt Stockrosor, Alcea Rosea, tre stycken. Jag trodde det var en perenn. Men så är den två-årig. Jag vill ju att dom ska komma upp varje år, men kommer dom att göra det ? Förstår inte riktigt hur man ska göra då. Ska man ta tillvara fröna på hösten och spara dem inomhus och så dom på våren ? Eller frösår dom sig själva och jag behöver göra ingenting ? Har planterat i vanlig matjord, finns grus under. Såg när jag googlade att de vill ha kraftig jord, så jag skulle väl kunna fylla på med kompostjord, som jag har hemma en stor hög på gården ?

Hälsn Tepa
Eva 33c
CITAT (mimmi 1 @ 24-08-2008, 19:01) *
Men.. det finns BÅDE bienner (tvååriga) OCH perenner.... av stockrosor...

Själv skulle jag satsa på perenna stockrosor, eftersom det finns båda sorterna, förstår jag inte riktigt varför man köper bienner??

Bland de perenna arterna av stockros finns inte samma mångfald av färg och form. Jag tror inte jag sett någon dubbel variant t ex. Och färgmässigt finns några gula arter och någon rosa/lila. Som jag känner till i allafall. Dessutom är de inte ens särskilt perenna här hos mig i zon 5...
De tvååriga (bienna) kan, i södra Sverige i allafall, blomma något mer än en sommar om man inte låter den gå i frö. Annars är det så varje år som gäller. På så sätt har man alltid några som ska blomma och några som bara utvecklar bladrosetter.
Någon självsådd har jag dessvärre inte fått här hos mig, men i bättre zon är det ingen ovanlighet alls. Här hinner fröerna inte mogna före hösten ens på de förkultiverade plantorna. Om man sår riktigt tidigt och tidiga sorter blommar dem redan första sommaren. Fast det blir ganska sent ändå här hos mig och de blir inte så pampiga som de som odlas som tvååringar "ska" göras.
lissa
Mina drar till sig alla vita flygare som finns i stan, lite trips brukar den också få- Varje år säger jag att jag inte ska ha några fler, men sen ser man ju hur undrbart vackra dom är.... samtidigt är det jobbigt att den inte blommar första året, för att försöka rädda bladen mot all ohyra , och inte få se en enda blomma är inte så roligt...men vackra är dom ju...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon