Bin-Bin
Hej Hej!

Jag skulle jätte gärna behöva lite tips och råd på låga och små växter som tål väster fönster, (finns de nått sånt ord?! rolleyes.gif ) det är iallafall mycket varmt i vardagsrums fönstret eftersom solen ligger på hela eftermiddagen till kvällen.

Kaktusarna har klarat sig super bra men nu saknar jag nått annat roligt i fönstret angel_not.gif

Tack på Förhand!!

Bin
Platinum
Många växter vill ju gärna växa på höjden, men svärmors bandrosett t.ex. håller ju sig låg och fungerar i västfönster.
pejori
Det finns en hel del krypande växter som trivs i västerfönster, typ pepperomior och även orkideer, som oftast inte tar plats, men får höga blomstänglar.
Även jul och påskkaktusar, ampellilja fungerar i västerfönster.
MariaS
Sköldpaddsört. hemtrevnad
Bin-Bin
Åh tack!

Visste inte att orkidéer gilla direkt sol?!

Andra tips kanske? Någon växt med vackra blommor? flirting.gif

ingrids
Jag skulle kolla runt bland alla läckra suckulenter, flera av dem blommar riktigt fint. Aloe finns snygga sorter och taklök likaså.
Sofiia
phalenopsis kan behöva skyddas lite speciellt på våren och sommaren. Annars är risken stor att bladen bränns och blir fula. Det har jag åtminstone lyckats med i mitt väster fönster. Cattleyor kan däremot klara direkt sol i ett väster fönster riktigt bra, men dom är ju inte speciellt låga...

jag har en pinguicula weser (köttätare med små söta rosa blommor) och några st paulior (men dom kanske inte borde stå där men dom klarar det bra iallafall) som ju hålls låga i mitt väster fönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon