Full version: Latinskt uttal
Järfälla
Någon som vet om det finns en webbsida eller bok om hur man uttalar växtnamnen på latin?

Jag vet bara att "ch" uttalas [k]...

Speciellt undrar jag över ord som slutar/börjar med flera vokaler, ibland tre på raken (aea, iae, eu, som Actaea, Euphorbia, Hydrangea) blir de "ä" eller?

Betoningen skulle även vara intressant.

Som Echinacea purpurea, som jag betonar det. Tror istället man egentligen ska säga Echinacea purpurea, eller?

Heuchera vet jag uttalas "Heckera", med betoning på första e (eller?)

arborescens - uttalas sc som s eller sk?

Hippophae?

Jag vet att det finns olika skolor för latin... Men troligen använder "trädgårdsfolk" en viss skola?

Säkert något proffs på detta forum!
Red Top
Det finns nog ingen som "vet" hur det ska uttalas. Latin är ju ett dött språk, som ingen nu levande rimligtvis kan påstå sig veta hur det ska uttalas. Besök din närmaste handelsträdgård och fråga där, då får du ju höra hur det låter=)
Owe J
Eller den här http://hem.bredband.net/owejak/Latinska%20uttalsregler.html
renate
Tack för länken Owe,den tog jag till mina favoriter. Bra att ha.
Järfälla
CITAT (Red Top @ 21-08-2008, 20:20) *
Det finns nog ingen som "vet" hur det ska uttalas. Latin är ju ett dött språk, som ingen nu levande rimligtvis kan påstå sig veta hur det ska uttalas. Besök din närmaste handelsträdgård och fråga där, då får du ju höra hur det låter=)

Jo visst. Å andra sidan kan man gå med i stort sett varje fråga i hela forumet till handelsträdgårdar. Men man får olika svar...
--

Tusen tack för länkarna. Precis vad jag eftersökte.

Intressant att Scilla ska uttalas Schilla (inte skilla)
och betoningen på sempérvirens

Klématis hör väl de som nybörjare är väldigt osäkra på. Skönt att se det som "regel".

Jag har nog inte betonat dessa rätt heller: Népeta, hýbrida, Hyperícum, Saxífraga

Jag tycker sånt här är jätteintressant. Även om det egentligen inte spelar så stor roll, man fattar ju ändå varandra!!
Sussgirl
Hej!

Vet att det fanns en bok om just det ämnet förut men hittar den inte..
Har själv studerat växt latin -gick trädgårdsgymnasium i tre år och det var roligaste ämnet!
Det roliga är att man fortfarande kan många namn man lärt sig och folk tycker bara man stilar när man säger latinet på växterna, men kommer man till en plantskola och säger ett svenskt namn på en växt kanske man inte får rätt planta.
Har man latinet på växten kan det inte bli fel..
Men ibland byter de namn på latin också som blåsippan gjort.
När jag studerade så var inte uttalet så noga bara man gjorde sig förstådd.

/Susanne
Platinum
OT: Här finns en pdf med förklaringar till växternas latinska namn, ordens innebörd vill säga. www.bsis.org/Dokument/latnamn.pdf
Red Top
CITAT (Järfälla @ 21-08-2008, 21:59) *
Jo visst. Å andra sidan kan man gå med i stort sett varje fråga i hela forumet till handelsträdgårdar. Men man får olika svar...
--

Det var inte min mening att på något sätt vara ohövlig, men det är tyvärr så att ingen kan veta. Däremot har det genom tiderna funnits många "experter" som påstått sig veta. När jag föreslog handelsträdgården var det för att få HÖRA!!! Ett bra exempel på att tolkningar av latinets uttal är många, är ju scilla. När jag läste språkveteskap hävdades det att C uttalas K, så jag tänker nog fortsätta med det. Kommer ändå att förstå vad som menas med schilla.
Tycker länken med förklaringar var bra att ha.
flirting.gif
Järfälla
Tack för pdf också.

Det skulle kännas skönare om alla uttalade samma, åtminstone i Sverige. Det är en helt onödigt osäkerheten som blir av att "ingen vet" - kan inte någon bestämma?! Även yrkesfolk är osäkra - betonar och uttalar olika, även på samma arbetsplats. Visst, latin är i grunden inte ett talande språk och det finns olika teorier, men det borde gå att inom växtvärlden bestämma varje växt "svenska" uttal.

Fast samtidigt är det rätt oviktigt, finns ju annat att lägga energin på i denna värld!

Red Top: Jag är rätt avslappnad i detta ämne, tar inte alls illa upp, men tack för omtanken! Det går ju liksom inte att gå till en plantskola med en perenn-, busk- och trädlista och be om att få uttalet på varenda växt.

Tycker bara detta är en väldigt kul kuriosa och krydda till trädgårdsintresset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon