bettie
Hur ska man göra med Praktlysingen, när den blommat över? Klipper man bara bort den vissna blomman, eller ska man ta bort hela stjälken? Jag har hört att den kan blomma om.

Jag har planterat några plantor i en rabatt på en innergård vid en carport och önskar att den hade blommat längre nu i sommar. Blomningen varade ca en månad.

Jag vet att den sprider sig kraftigt och jag vill att den ska fylla upp rabatten och blomma så länge som möjligt och lysa upp. Rabatten har stenplattor runt sig, förutom gräs på ena kortsidan, men då med kantsten mellan.

Jag antar att jag inte behöver vara orolig för att den ska sprida sig vidare till gräset? Där vill jag inte ha den!

Tacksam för svar!

Krolliljan
Du behöver inte klippa bort ngt. Om sommaren är lång blommar den om. Den slår nya blommor på de befintliga stjälkarna.
Visst sprider den sig som ogräs men det är bara att rycka bort det man inte vill ha. Varje vår rycker jag bort en hel del och då framför allt mot gräset. yes.gif
Bee
Klipp ner den till våren när du ser att de nya skotten är på väg upp. Det ser risigt ut men riset skyddar de nya. Om du absolut vill skydda gräsmattan så får du stoppa ner ngt i kanten, ca 25 cm djupt får det vara. Praktlysingen sprider sig via rötterna.
bettie
Bra, då vet jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon