Pia L
Rabatten ser för bedrövlig ut just nu, jag märker att det mesta som jag har haft i rabatterna är rena sommarblommorna eller tidiga vårblommor.
Hostorna trodde jag skulle blomma ihjäl sig, 54!!! blomstänglar som ser mindre vackra ut nu.
Frågan är om jag kan eller bör klippa bort dom nu när blommningen är över, gör det någon skada på växten eller kanske t.o.m. nytta?
Resten av allt skräp får stå kvar till vårrensningen då det börjat spira igen så att växterna får ett skydd mot snön.
Aqvakul
Jag hade definitivt klippt bort stänglarna, som inte tillför växten något.
Pia L
Tack för svaret, då är det sax ut nu då.
tepa
Hej

Jag säger tvärtom, klipp inte bort. Ingenting ska väl klippas nu på hösten, alla fula växtdelar bidrar väl till att skydda växten (roten) i vinter. Har jag hört. Tror inte hostorna är nåt undantag.

Hälsn Tepa
Pia L
Oups!! To late
Lena i Torslanda
Finns ingen anledning att låta vissna blomstänglar vara kvar på några perenner. Vitsen är att klippa av på rätt ställe. Klipper man nere på marknivå kan det bädda för angrepp eller röta. Hosta brukar jag klippa en bit under fröställningen, ofta finns det ett liiitet blad på stängeln, då klipper jag alldeles ovanför det.
De flesta blommande perenner brukar ha en ansamling av mindre blad nere på stängeln. Klipp vid dessa. Dessutom kan man ju få en ny blomning med lite tur om man klipper bort överblommat.
tepa
Flåt Lena i Torslanda. Du har säkert rätt. Jag blir bara så glad, när det kommer en fråga, som t.o.m jag kan svara på. Och ingen har tidigare svarat. Är ju nybörjare, men har fått lära mig att inget ska klippas ner på hösten, här på Forumet, faktiskt. INGET. Men det beror tydligen på var man klipper. Och hur sent. Och i vilken zon man bor i. Min kära granne hade lite lektion för mig. Bla Borstnejlika, klipp ner, så kommer nya blommor, men det var för två veckor sen. Då var det juli och jag bor i zon 3 (Åland).

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
klipps blommorna av så behåller hostorna bladen längre ,, låter man dom var kvar så vissnar bladen ner snabbare .

angående att klippa på hösten eller inte ,, så har inte det gjort någon skillnad för mig . har både klippt på hösten och på våren och alla perenner har klarat sig ( vanliga arter då ) ,, låter jag bladen kvar så tycker jag det istället blir en blöt brun massa som redan är rutten när vintern kommer och det ger inte så mycket skydd . sedan är det väl skillnad från art till art ,, vill man vara säker så kan man klippa till våren istället .
tepa
Hmmm. Vad var det jag sa ! Hi Hi

Hälsn Tepa
HelenJ
Sen är det ju det där med inspirationen också... Framåt höstkanten har jag oftast tröttnat lite på trädgården, och därför är det så skönt att man bara kan lämna allt. På våren däremot kryper det ju i hela kroppen att få komma igång och göra fint, då passar det bra att städa bort det vissna och se alla små gröna skott som börjar visa sig...

Det enda jag klipper under sommar och höst är nervissnade blomstänglar precis som Lena säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon