Tobb
Finns väll inte så mycket mer att säga än att det är kallt och att det är kyligt ute.... tongue.gif
Pia L
När man bor i lägenhet så blir det så när hösten närmar sig, elementen slår dom inte på förrän medeldygnstemperaturen är visst många (eller få grader), samma sak är det ju på våren, då stänger dom av värmen bara för att vissa dagar har varit varma, så får man frysa häcken av sig på nätterna.
Platinum
Vattenburet? Termostaten på max? Centralstyrt så de höjer värmen ett speciellt datum?

Om vattenburet, termostaten är inställd och det ej är centralstyrt så finns ett magiskt trix som kallas luftning. Kan göra underverk med kalla element. Kräver en liten elementnyckel dock.
Netha
Har du känt om röret som går till elementet är varmt?
I så fall kan du ta bort termostatet, då har du full värme hela tiden.

Om röret är kallt ... då får du nog köpa ett elektriskt värmeelement,
finns för ca 200kr på Coop och Ö&B
Tobb
Inte tänkt på att de kanske knäpper på värmen vid en viss tidnär man bor i lägenhet. Det är bara det att jag kommer ihåg hur kallt elementet var i vintras när det inte var så kul, och var tvungen att ha ett el-värmeelement för att hålla varmt.
Jag har testat att ta bort termostaten men det hjälper tyvärr inte. Det är något med de lägenheter som ligger på baksidan av dessa hus och alla verkar vara kalla, tillskillnad mot de på framsidan som alldit verkar vara varma... g.gif
Men skulle gärna vlja att det fungerade när man betalade hyra tongue.gif

Det är ett vattenburet element med en termostat som sitter på elementet.

Men det bästa med o.nu är att man får svar så snabbt smiley_small_hug.gif
Tanjatall

Man skall inte gå hemma och frysa. Bor man i lägenhet så borde man kunna kontakta en vaktmästare eller någon servistekniker för hjälp.
Lycka till! blink.gif
hjärtegull
Ja, bor du i hyresrätt så är hyresvärden skyldig att åtgärda sådana fel i lägenheten. Dock så instämmer jag med Pia L, dom brukar inte sätta på värmen förrän på hösten, när dom anser att det är tillräckligt kallt ute.

Men håll koll! Prata med grannarna om deras element är på eller inte, och jämför med dina. Är det fortfarande lika kallt i din lägenhet, men varmt och gott i alla andras, ja då får du kontakta hyresvärden. Platinum nämnde luftning, och det var det som gjorde susen för mig när jag bodde i min förra lägenhet.

Andra saker man kan kolla på är om fönstren är tillräckligt täta och så, läcker det in kalluft där så är det svårt att hålla en jämn temperatur i lägenheten.

Om hyresvärden sen vägrar åtgärda dina element, så ska du ändå inte stå för kostnaden för elektriska värmeelement och liknande. Kontakta hyresgästföreningen , dom brukar vara bra att få stöd och råd av när man har hamnat i sådana här situationer.

Lycka till!
Tobb
Jag kontaktade dem i vintras och de skulle ringa men inget gände ju duh.gif
Men har ett el'element men tycker det är fult och ivägen mm... tongue.gif

Jag testade att lufta elementet men det kom vatten på en gång, och lite senare lät jag det rinna ett tag men kom ingen luft ändå unsure.gif
Netha
CITAT (Tobb @ 22-08-2008, 21:02) *

Jag testade att lufta elementet men det kom vatten på en gång, och lite senare lät jag det rinna ett tag men kom ingen luft ändå unsure.gif

Stå på dig och ring hyresvärden/felanmälan varje dag tills de kommer och åtgärdar felet.
Anma
CITAT (Tobb @ 22-08-2008, 21:02) *

Låter som att termostaten är trasig på elementet, om det bara är det elementet som är kallt? Hyresvärden bör fixa det.
Pia L
Du får nog vänta till en bit in i september Tobb, innan dom slår på värmen i elementen, och innan dess är det svårt att leta efter var felet sitter.
I sundsvall brukar vi få vänta tills månadsskiftet sept.-okt.
Cockaby
Vi hade också två element här hemma som gav väldigt dåligt med värme. När vi kontaktade vaktmästaren så insåg han med en gång att det var termostaterna som var dåliga. Tydligen är det nåt stift i dem som kan fastna, kan räcka med att ta av termostaten och banka lite lätt med en hammare på stiftet. Det räckte på vårt ena element, på det andra så fick det bytas.

Jag var inte själv med när det gjordes men det gick i vilket fall snabbt och lätt. I ert fall där det verkar vara flera lägenheter som har problem kanske lösningen inte är lika lätt dock. Lycka till
Huggorm
Det kanske inte är något fel på elementet. Den lägsta tillåtna temperaturen är ofta lägre än vad många anser vara lagom. Kommer inte ihåg exakt hur mycket man kan kräva, men det är väll 18-19 grader skulle jag tro. Men många fryser om de inte har åtminstone 22-23 grader.
Nina75
Första vintern vi bodde här där vi bor nu, så hade vi det snorkallt inne, japp snoret rann på oss här hemma smile.gif Vi ringde och hyresvärden skickade en mupp som sa att vi hade kalla element för att vi hade gardinerna för termostaten. Vi har långa gardiner från golv till tak på sidorna av fönstren, så den här muppen tyckte att vi skulle ta och skaffa andra gardiner ohmy.gif

Efter många om och men så tog den här muppen bort termostaten med stift och allt på ett element och satte dit en plasthatt istället så det blev varmt hela tiden, alltså det slår inte av och på som med termostaten utan håller en jämn värme hela tiden.
Så nu varje vinter tar vi bort termostaterna på alla element crazy.gif och slår lite på dem med en skiftnyckel (det gjorde muppen förut, nu gör vi det själva) och nu har vi normalvarmt i lägenheten vintertid, dvs runt 22 grader smile.gif Innan kunde vi ha neråt 16 grader inne.

Men bor du i hyresrätt så har hyresvärden en skyldighet att fixa till elementen, kanske höja värmen på värmepannan (vår hyresvärd gjorde det först)?
Jag tror dock att du får vänta tills det blir riktigt kallt ute för det är det väl inte än? Det är ju ff sommar!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det där med trasiga Thermostat känner jag igen från stugan. Där hade vi det också men var gubben min nur bankade ja det vet inte jag.

Här bor vi i bostadsrätt, ansluten till fjärrvärme.

Jag/vi fryser alltid på hösten och våren. Vi tycker det är svinkallt men ingen vet egentligen var sensorn till centralvärmen sitter. Kanske mitt i stan, inte utanför där det är kallare.

Mycket tedrinkande blir det ia alla fall på våren och hösten här.

Och så får jag goa, handstickade sockor från en trädgårdskompiss i tyskland, dom är guld värda

Elisabeth
eken2008
kanske måste avlufta elementena och då behövs en element nyckel finns att köpa hära för vettiga priser http://www.ds-zinkopress.com
Netha
Elementnyckel...[attachment=24609:avluftingsnyckel.jpg].. finns att köpa i bl.a järnhandeln och vvs-butiker .. kostar några kronor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon