vildvittra
22-08-2008, 11:53
höll på att få skrämselhicka på väg till affären igårkväll
mitt på vägbanan låg denna levande snigelhög och jag lovar att om jag hade lyssnat noga hade jag hört hur de sörplar och smackar och äter upp fallna kamrater
*bläh*
Äter alla snigelarter upp döda sniglar??
Nej vad jag vet så har mördarsniglarna fått sitt felaktiga namn just för att de kannibaliserar på döda artfränder, men det brukar inte andra sniglar göra.
De har ju hållit sig undan tidigare i sommar när det varit torrt, börjar det bli gott om dem nu?
"börjar det bli gott om dem nu"

Skojjar du eller, här har de då härjat fin hela sommaren, kalätit det mesta. Feta som suggor börjar de bli iallafall, halkar omkring när jag rensar på lotten. URK.
Aqvakul
22-08-2008, 15:25
CITAT (Wilmer @ 22-08-2008, 15:08)

"börjar det bli gott om dem nu"

Skojjar du eller, här har de då härjat fin hela sommaren, kalätit det mesta. Feta som suggor börjar de bli iallafall, halkar omkring när jag rensar på lotten. URK.
Du tror inte du kan uppfostra dina marsvin till snigelgourmeter?
skogstroll
22-08-2008, 15:27
hoho såna där hoppar jag slalom mellan på vägen på morgnarna. riktiga kannibaler! snart får väl fästingar vingar också...
Även pantersniglar äter upp sina döda kompisar. Jag såg en med egna ögon.
Därför är det bättre att salta sniglarna än att klippa dom mitt itu och lämna liken, då får kompisarna en extra krydda om dom ska äta upp varandra
Ingrid Zon3
22-08-2008, 20:16
"Mina" snäckor (vinbergs- och kratt- tror jag det är) äter upp sina döda artfränder också. Trampar man på en på gången så är det flera stycken där en halvtimme senare.
Maxirolisa
22-08-2008, 21:48
CITAT (skogstroll @ 22-08-2008, 16:27)

hoho såna där hoppar jag slalom mellan på vägen på morgnarna. riktiga kannibaler! snart får väl fästingar vingar också...
Har hört att det finns kommer österifrån..
De tappar vingarna när de hittat ett värd djur.
Fast det var nog bara för att skrämma mig dftersom jag inte gillar fästingar.
Har ingen vettig källa på det ryktet.
vildvittra
23-08-2008, 15:19
hmm....då vart jag lite klokare
tack!
är egentligen emot att ta livet av kryp
men just mördarsniglar hör inte hemma i vår flora......
vad är bästa sättet att mörda mördarsniglar?salt vägrar jag befatta mig med
CITAT (Maxirolisa @ 22-08-2008, 21:48)

Har hört att det finns kommer österifrån..
De tappar vingarna när de hittat ett värd djur.
Fast det var nog bara för att skrämma mig dftersom jag inte gillar fästingar.
Har ingen vettig källa på det ryktet.
Den beskrivningen låter snarare som älgflugorna, de släpper vingarna när de hittat sitt byte. Men eftersom älgflugorna bara behöver ta blod från en värd under sin livstid, så sprider de förmodligen inga sjukdomar. Medan fästingarna behöver suga blod 3 ggr under sin livstid!
CITAT (vildvittra @ 23-08-2008, 16:19)

hmm....då vart jag lite klokare
tack!
är egentligen emot att ta livet av kryp
men just mördarsniglar hör inte hemma i vår flora......
vad är bästa sättet att mörda mördarsniglar?salt vägrar jag befatta mig med
Bästa sättet tycker jag är att dela dem mitt itu med en spade och sedan gräva ner dem. Jag har gjort en snigelkyrkogård alldeles vid komposten. Ibland är jag för lat. Då delar jag dem bara och låter dem ligga. Jag tycker inte att jag har sett dem locka till sig fler sniglar än vad som skulle kommit ändå. Jag går en runda på kvällen, en på morgonen och en efter regn. Då hittar man dem lätt. Vissa ställen är värda extra uppmärksamhet. Till exempel under rabarberblad, bland hallonbuskar och i och runt komposter... Håll gräset kort. Jag har hittat ganska många i lite högre gräs runt äppelträd och så vidare...
Lycka till! Mördarsniglar lockar fram sidor hos en själv som man önskade att man inte hade.
Det finns många djur som äter upp "sina fallna kamrater". Även däggdjur om de har näringsbrist. (Har det inte till och med hänt i människovärlden under extrema överlevnadsförhållanden?).
Många mindre däggdjur äter upp sina ungar om de är döda - all näring behövs och på det viset återgår den till mamman, och hon har större förutsättningar att ta väl hand om den avkomma hon har kvar, eller att snabbt bli gravid igen. Naturen är underfundig.
Varför inte döda mördarsniglarna genom att dela dem, och sedan invänta kompisarnas uppdykande för att enkelt få tag i dem också och dela dem? Är det itne lättare att ha dem samloade på en plats, än dolt utspridda?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.