I dagens expressen
CITAT (expressen)
Det nya medlet består i stället av millimeterstora rundmaskar, nematoder, som dödar sniglarna genom att krypa in i deras kroppar och infektera dem.
– Medlet är mest effektivt mot mindre sniglar, som åkersniglar, men har även effekt mot mördarsniglar, säger Jonas Östgren, riskbedömare vid kemikalieinspektionen.
http://www.expressen.se/levabo/1.1274156/m...rotas-av-maskar
Användningen av nematoder släptes fri i vårashär i Sverige. I t.ex. Storbritannien har det använts en längre tid. Där verkar de vara nöjda med resultatet, själv tänker jag absolut testa att vattna ut dem i komposten i vår om jag hittar en lokal försäljare.
Aqvakul
22-08-2008, 14:53
Vad jag förstår så är effekten mot fullvuxna individer ringa.
Precis Aq, därför ska jag slå till i vår när de är små och förhoppningsvis sårbara
aqualis
07-09-2008, 23:39
Det är väldigt mycket färre sniglar i år. Här har jag varit tvungen att gå en runda varje kväll de senaste åren för att pressa tillbaka antalet så mycket som möjligt, men i år har jag sammanlagt tagit kål på högt ett tjugotal på hela säsongen hitintills.
Tjugo stycken är nästan inget alls 40 – 50 st varje kväll var vanligt.
Hur är det hos er i år?
Med vänlig hälsning
Chamomille
07-09-2008, 23:51
Det är inte alls som förra året här. Sambon satt och skrattade åt mig när jag klippte sniglar en dag förra året - 380 st på si så där 10-15 minuter en kväll. Då var det rent äckligt att gå på gräsmattan här, som bananskal. Likaså tidigare år. I år ser jag knappt några alls. Konstigt, varför då
Hur kommer det sig att ni har färre sniglar?? Har ni gjort något särskilt?
Aqvakul
08-09-2008, 17:04
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 18:01)

Är mördarsnigeln utrotningshotad? Kalla på WWF!
Chamomille
08-09-2008, 20:12
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 18:01)

Näe, inte nåt har jag gjort förutom att klippa 1000-tals förra året. Det kanske har bidragit lite... Visst har vi sniglar men inte alls i närheten av förra årets invasion.
Edit: glömde bokstäver
Mycket mindre sniglar här också i år, tror det beror på torkan som var i maj/juni samt ett effektivt och envist jagande av dem förra sommaren. Men nu när det regnat ihållande så ser man dom små kräken sticka fram igen, klippte flera igår bla. Men förra sommaren var det tusentals sniglar här, överallt var dom och slemmade, tom i huset, på skorstenen, i pälsen på husdjuren....
Nematoder tror jag på, men det måste spridas tidigt innan det blir stora sniglar av dom små som finns på våren....
Att dom skulle utrotas? Nej den plågan har nog kommit för att stanna, tyvärr.
Nemaslug
20-02-2009, 20:44
Hej Snigeljägare
Nematoderna är under markytan där 95% av sniglarna finns och de söker upp sniglarna för att föröka sej inne i de. Sniglarna ovan jord kommer de inte åt men om de går in i en snigel under mark och den sedan går upp på marken och blir uppäten så infekteras båda sniglarna. Sniglar som blivit angripna av nematoder slutar äta efter 3 dagar. Sniglar äter f.ö allt på en växt från rot till kronblad.
Nemaslug är helt ofarligt för allt annat levande, ingen karens och levereras direkt hem till dej för att de ska vara så "pigga" som möjligt. "Snigelnematoder" har kortare hållbarhet än nematodermot sorgmyggans som går attt förvara länge. Nemaslug vattnas enklast ut med vattenkanna. De går att beställa på www.Bionema.se eller tel 090 197640
Lycka till
Sussie F-Flower
20-02-2009, 22:12
CITAT (Nemaslug @ 20-02-2009, 20:44)

Hej Snigeljägare
Nematoderna är under markytan där 95% av sniglarna finns och de söker upp sniglarna för att föröka sej inne i de. Sniglarna ovan jord kommer de inte åt men om de går in i en snigel under mark och den sedan går upp på marken och blir uppäten så infekteras båda sniglarna. Sniglar som blivit angripna av nematoder slutar äta efter 3 dagar. Sniglar äter f.ö allt på en växt från rot till kronblad.
Nemaslug är helt ofarligt för allt annat levande, ingen karens och levereras direkt hem till dej för att de ska vara så "pigga" som möjligt. "Snigelnematoder" har kortare hållbarhet än nematodermot sorgmyggans som går attt förvara länge. Nemaslug vattnas enklast ut med vattenkanna. De går att beställa på www.Bionema.se eller tel 090 197640
Lycka till
Uschhhh! Bläää!
Jag tycker att dom låter läbbig dom där snigelnematoderna....
Finns det någon bild hur dom ser ut också...?
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2009, 22:12)

Uschhhh! Bläää!
Jag tycker att dom låter läbbig dom där snigelnematoderna....
Finns det någon bild hur dom ser ut också...?
Klicka på den här
länken för stt se bild.
Vi har träffat mannen bakom det här företaget (BioBasiq) och han trodde inte alls på nematoder - fast han sålde dem!
tack för frågan
[attachment=31140:m_rdarsnigelns.jpg]
mördasniglar som attackerad Som attackerades av Nematoder
[attachment=31142:nematoder.jpg]
nematoder
H: Bassam
Aqvakul
02-03-2009, 20:15
Senaste Natur & Trädgård beskriver en belönad och tydligen framgångsrik norsk metod att bekämpa spansk skogssnigel med hjälp av nematoder. Man hart fångat in ett stort antal sniglar och låtit dem bada i Nemaslug några dagar. Sedan har man klippt dem i bitar och strött ut dem som bete för friska sniglar. Man hävdar sensationellt goda resultat. En invändning är naturligtvis att tillförandet av nematoder i stor skala kan skapa oanade ekologiska effekter.
Gossen Ruda
03-03-2009, 09:59
Enligt nyare undersökningar så tycks det inte vara Arion lucitanicus eller Spansk skogssnigel som invaderat våra trädgårdar utan en närstående art från Frankrike. Allt enligt uppgifter från Ted på GNM. Funderar på att få lite mer uppgifter från honom och skriva en längre notis.
eugenia
03-03-2009, 15:59
Jag känner mig tveksam till nematoderna. Bra med ett biologiskt sätt att bekämpa sniglarna men vet man säkert att nematoderna inte hittar andra värddjur och sprider sig i faunan? Känns inte bra, så jag tänker vänta.
Piccante
03-03-2009, 16:39
CITAT (eugenia @ 03-03-2009, 15:59)

Jag känner mig tveksam till nematoderna. Bra med ett biologiskt sätt att bekämpa sniglarna men vet man säkert att nematoderna inte hittar andra värddjur och sprider sig i faunan? Känns inte bra, så jag tänker vänta.
Enligt uppgifter jag hört så finns nematoderna vilda i Norge så någon större skada på ekosystemet är nog inte att förvänta sig. Att de inte anses som inhemska i Sverige beror på att man inte har konstaterat dess förekomst på denna sidan gränsen men hur ofta söker man efter nematoder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.