Full version: Ruttnande äpplen
konrado
Jag, en novis, har ett träd, Ingrid Marie, med rätt mycket frukt. Problemet är att ganska många äpplen ruttnar på trädet. Skall jag kanske plocka ner oangripen frukt redan nu? Kan något göras för att minska benägenheten för kommande år och vad kan det bero på? Är Ingrid Marie särskilt utsatt för sjukdomar? Många frågor men de hör ju samman.
Tacksam för alla synpunkter!
KURT
Jag vet inte om Ingrid Marie är extra utsatt, men mottagligheten skiljer sig åt mellan olika arter. Problemet nu är att det är optimala förutsättningar för frukmögel, med värme och hög fuktighet. De frukter som på något sätt skadas, av hagel, frost, insekter eller annat är extra utsatta för fruktmögel. Ev kan man minska problemet något genom att göra kronan mera luftig, så att det torkar upp fortare. Men man får inte klippa ur så mycket att det blir vattenskott. Det är nog ingen idé att ta ner omogna frukter, de kommer inte att mogna i efterhand om de plockas så här tidigt. Naturligtvis skall man ta bort alla angripna frukter.
Bassam
det heter Monilia det kan bekämpa:
1 på grund att de övervinter på blommor frukt och grenar samla alla skadad delar och bränna dem.
2 blöja marken på hösten för att täcka övervinter delar som inte kan andas och sen dö.
3 använda biologiska bekämpning Binab.
4 bekämpa ohyra så bra och gör beskärning och alla trädgård arbeta på rätt sätt för att ska inte skada träd och öppna vägen till Monilia.
H: Bassam
Jan af Lisö
KURTs svar beskriver väldigt bra vad som skall göras, jag skulle lägga till 2 detaljer:
- kartgallra, så att inga äpplen växer så nära vandra att de kan "smitta" varandra
- låt inga "mummier" sitta på träden över vintern, det är där som svampsporerna övervintrar. Det gäller även andra äppelträden i grannskapet, t.ex hos dina grannar. Titta runt på vintrarna, det sitter massvis med mummier i träden runtomkring, speciellt på höjder som kan vara besvärliga att nå.

Enligt facklitteraturen är Ingrid Marie utsatt för fruktröta och fruktmögel, tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon