Full version: Identifiering!
stennie
En granne köpte Blue moon från Bakker eller Rosenlust...dom kom fram i ett bedrövligt skick!
Jag fick en av plantorna för ca 2 månader sedan, nu blommar den...men inte är det Blue moon!

Vad kan den heta?

Vacker är den !

Ändrade till Rosenlust!
svennis
När jag ser bladen tänker jag på ETUDE,
men blomman på bilden är nog mer fylld. blush.gif
Kajsa
Vi börjar väl gissa lite, inte så lätt, är det en busk eller rabattros ?

Isabella Rossellini
en tjusig Tehybrid
Noble Antony/Austinros
Sophy´s Rose/ Austinros
Alfred Colomb / Remontantros, buskros
Baron J.B Gonella/ Bourbonros, buskros
stennie
Alfred Colomb är den som är mest lik....
Har varit ute och studerat lite närmare, än så länge är den ca 30-40 cm hög, men kom ihåg att för 2 månader sedan var det en halvrutten pinne!
Doftar gör den, inte jättestarkt men gott.
Den är väldigt mörkt cerise, skimmrar lite lätt i blått, även bladverket har en blå ton.
Inte speciellt mycket taggar.
stennie
Här är en bild på hela plantan

AnnammA
Njäe. Jag tror inte på "Alfred Colomb", för det tror jag att det är denna, som egentligen köptes som "Baron Girod l'ain"...(Vilket man ju ser att det inte är...)

okä2.JPG

Okä.JPG
Det trodde man på AoT's rosforum också att det var.

PS! Titta runt på AoT's roslista också. När jag tittade på Helpmefindroses bilder på Alfred Colomb, tycker jag att det inte stämmer färgen som visas på roslistan. DS.
Stiffe
AnnammA
Det var en läcker ros. smile.gif Den tycker jag om. Doftar den?

Hmmm, är det ett bananskal man skymtar nere i krukan? g.gif
/S
AnnammA
CITAT (Stiffe @ 24-08-2008, 00:18) *
AnnammA
Det var en läcker ros. smile.gif Den tycker jag om. Doftar den?

Hmmm, är det ett bananskal man skymtar nere i krukan? g.gif
/S

Jo, den doftar gott, och har vuxit bra i krukan.Pga bananskalen???!!! Alla bananskal som kommer från banankonsumtionen i detta hus hamnar hos rosorna, och det är inte alltid de blir nedgrävna, utan får ligga och förmultna i rabatterna.(krukorna)

stennie
Nu har jag tittat på gamla sidor på rosenlust, och den enda röda ros dom har sålt är Black Baccara, jag har jämfört med Bilder på 'help me find' och det verkar stämma!

Tack för all hjälp!
Helenavborg
Nej, Black Baccara tror jag inte det är! Den har en annan form på blommorna och är nästan svartröd, inget cerice i färgen. Här finns lite bilder: http://www.helpmefind.com/plant/pics.php?l=2.35457&nr=-85802.. Tror mest på Big Purple, ev. Old Port.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon