Eva St
Fick häromdagen av en kompis skott av en ros tagen i Finland. Den ska tydligen växa som en buskros, få vita blommor som blommar vid midsommartid i överflöd och skjuter tydligen nya skott som poppar upp lite här och var runt rosen. Har hört talas om något som kallas Finlands vita ros kan det vara den och hur vill den i så fall växa och vad vill den ha för skötsel undrar Eva St
Cilla
Kan vara Finlands vita ros, Rosa pimpinellifolia. Finns enkel och dubbel. Småtaggar över hela grenarna, litet bladverk som lyser i sprakande rött och orange på hösten.

Mycket tålig, frisk och inte så krävande. Behöver ingen beskärning - nya skott kommer där grenarna böjs och de äldsta grenarna som tyngs ned och faller i skugga när busken blir större dör av sig själva.

Min 2,5 x 2,5 meter buske tål att bli helt tillplattad av snö, resa sig upp på vårkanten och blomma med tusentals väldoftande rosor.

Om jag skulle nyplanterat en skulle jag gräva en rätt bred grop med hyfsat djup, lite beroende på hur hårt packad jorden var. Normal lerjord 60 cm djup och dryga metern bred grop - men det beror också på hur stor plantan är. Blanda ut befintliga jorden med en säck köpejord som inte är alltför gödslad samt lövkompost eller oförmultnade löv. Eller stick plantan i marken och gräv om i vår.

Om rosen får lite gott i början kräver den ingen gödsel sedan.

Hannele
Det ser du, om den blommar tidigt och doftar gott! wub.gif
Blomstersmurfen
Cilla, hur gammal är din ros? Hur många år tar det att få ett sånt fantastiskt exemplar? Imponerande!
Cilla
Min är mycket gammal och aningen större än den på nedre bilden. Men dessa rosor får alltid mycket blom i förhållande till sin storlek och imponerar därför mycket tidigt!
Eva St
Tack snälla för era svar. Låter ju helt underbart om den blir så tjusig som bilden du visade. Skottet jag fick har redan nu röd-oranga blad så så långt verkar ju allt stämma.
Eva St
Kicki
Hej!
Rosen heter Rosa pimpinellifolia. Jag har själv en som jag har tagit från min mormors trädgård i Finland. I Finland kallas den för "Midssommar ros"
(= Juhannusruusu)

smile.gif Kicki
Ewa smålänska höglandet
Jag har också en stor fin Finlands vita ros, men förra året hade jag ingen glädje av blommorna. Vårt bostadsområde invaderades av trädgårdsborren som svärmade vid midsommar. De åt upp nästan alla blommorna, det satt tio - femton stycken i varje blomma. Usch

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon