blomkronan
KRÄFTER så klart... crazy.gif men jag menar tilltugg.
Vad brukar ni ha med på kräftbordet som tilltugg, kom med förslag snälla, jag vill att gästerna ska bli nöjda och kanske lite överraskade bravo.gif

Tack på förhand...
shimasonti
hmm, nåt som är gott är om du gör lite roliga dressingar, bakar ett gott bröd, sånt imponerar alltid tongue.gif
glöm inte snapsen. hemkryddat, sånt imopnerar ännu mer tongue.gif
nån god sallad kanske?
ja möjligheterna är många, köp lite sill och gör en egen inläggning?
Platinum
Jag bor ju på landet och är det kräftskiva så är det kräftskiva. Fördomarna stämmer säkert wink.gif

Brukar inte ha mycket tillbehör till kräftor eftersom de är så goda i sig. Vad har man till kräftor? g.gif

Goda vänner, painriche och nån god ost, nån mustig öl alternativt ett vin passande skaldjur. Men ingen nubbe...man blir ju så onykter av det wink.gif
Bettis
Gott bröd, någon paj, eller om du inte hinner/har tid så brukar jag köpa Dr."ötkes"tror det stavas outkers pizza kör den i ugnen och skär ut bitar och servera kall, kanongott. Små knyten av färdig smördeg som du lägger lite gott i, krustader med lite ost på tub i och en liten citronmeliss på. Jag får nog tänka lite till giggle.gif
*Stintan*
Något som är väldigt gott efter kräftorna är melon med hallon.
blomkronan
Jag håller med dig Platinum när man har kräftskiva, så har det varit... KRÄFTSKIVA!
Men i år vill jag göra något extra! painriche och nån god ost- jajjamen det ska vi ha och... NUBBE devil.gif jag tycker inte om nubbe men jag sitter och biter av på EN hela kvällen, ett måste till alla nubbevisor yaay.gif
Tyvärr kommer jag inte hinna baka, men en kall pizza hinner jag fixa (köper färdig). Krustader med lite ost på tub i och en liten citronmeliss på, bra ide det kan man göra till minglet innan vi sätter oss, melon och hallon till efterrätt mycket bra ideer.

thanks.gif så mycket för alla idea.gif

Nu ska jag fortsätta med presseningen... måste klä in halva altan (tak på halva) det kommer att komma regn till 100%... wink.gif
Farbror Blå
Äter gärna vanliga rostmackor till kräftor, ja eller finare kan man ju göra det, men rostat bröd med goda ostar gör sej bra till de små liven.
För min del nyttjar jag inte starkt och dryckesvisor tycker jag är pinsamt löjligt, men man ska göra som man vill, särskilt när man är hemma hos sej själv=)

Vi kokar alltid om kräftorna i egen lag, så man kan få en riktigt salt och dillig smak på¨dom.
Då kan det vara gott att ha kräftspadet, ljumvarmt, bredvid så man kan dränka sina krääftisar mer om man vill.
Vad mer? hmm jag skulle nog baka piroger faktiskt, man blir mest hungrig av att äta kräftor, liksom mer socialt än mättande.
Ramred
Är det insjökräfta eller havskräfta du ska bjuda på? Den förra (insjövarianten) har jag själv ingen erfarenhet av direkt, men kan tänka mig att nån form av paj, ost eller kanske skagen. sallad, självklart ett bröd. Vitlöksvariant. Till havsvarianten passar ju alltid citron, ägg, majonäs, aioli, ev. smält smör att doppa i. Och självklart en förrätt av blåmusslor. Huruvida det passar till insjökräfta vet jag ej. Nån form av fisksoppa borde funka, oavsett vilken form av kräfta.
Tobb
CITAT (blomkronan @ 22-08-2008, 18:07) *
KRÄFTER så klart... crazy.gif men jag menar tilltugg.
Vad brukar ni ha med på kräftbordet som tilltugg, kom med förslag snälla, jag vill att gästerna ska bli nöjda och kanske lite överraskade bravo.gif

Tack på förhand...

Skit, du hade ju redan tänkt på kräftorna kompiskram.gif
Snöflinga
Brukar bjuda på ugnsomelett med kantarellstuvning, ev. ostpaj ... rostat bröd och självklart västerbottenost därtill. Köper små nubbeflaskor (så gästerna kan välja vilken sort de vill) och lägger dem i en skål med is. Öl och nubbevisor hör liksom till kompiskram.gif

Till efterrätt halvera melon, gröpa ur och skär en bottenplatta så det blir som en liten skål ... tärna melonköttet och andra frukter, lägg tillbaka och servera med grädde eller glass till. Sparar disk tongue.gif
Chamomille
Vi åt just hemmagjorda kräftor.
Västerbottenpaj säger jag bara yahoo.gif Ujj va god den blev. Sen lite painriche (vitlöks) och en aioli-liknande röra. Ett par ostar och sen räcker det. Dryck förstås wink.gif
Boxer
västerbottenpaj

Sen är det bara att börja sjunga naughty.gif

Mel.: Barndomshemmet

När som sädesfälten böja sig för vinden
står en djävul där och böjer dem tillbaks.

Mel.: Helan går

Hell and gore
Chung Hop father Allan Allan ley.
Hell and gore
Chung Hop father Allan ley.
Oh handsome in the hell and tar
hand hell are in the half and four.
Hell and gore
Chung Hop father Allan ley.

Mel.: Internationalen

Mera brännvin i glasen
mera glas på vårt bord.
Mera bord på kalasen
mer kalas på vår jord.

Mera jordar med måne
mera måne i Mars.
Mera marscher mot Skåne
mera Skåne gu´bevars, bevars, bevars.

Mel.: Hej tomtegubbar

Hej tomtegubbar lyft på huvan
och borsta dammet ur skägget.
Nu ska vi ta och bota snuvan
med extra påtårstillägget.
En extra smutt
uppå en hutt,
den kan på livsandan sätta sprutt.
Hej tomtegubbar öppna slussen för nu går hutten med bussen.

Mel.: Jenka

Öl, vin, sprit och gammal finkel,
gör att ögat går i vinkel,
därför hamnar inte supen uti strupen,
utan i min hörapparat.

blomkronan
Så då var jag klar med alla förberedelser... ska bara åka och handla bagetter, västerbottenost, melon och hallon. resten hade jag hemma. Presseningen är på plats och solen skinner som aldrig förr SMHI säger att det inte ska bli regn??? confused.gif Men det är bra att ha ifallatt...

tack alla för era tips och snappsvisor allt kommer till användning.

Kräftorna jag ska bjuda på (Insjö eller havs...) det är från affären i frystalådor, jag köpt alla möjliga för att få lite olika smaker... jag har inte fångat dom själv. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon