mikita
Hallå!
Nybörjare på detta med rabatter, har bara odlat på balkong tidigare...

Så nu i våras sådde jag med stor iver. Det gick över förväntan. Det har blommat och växt så det knakar! Tyvär ser man inte alla sorter eftersom allt grönt håller på att kväva varnadra...Så är det när man är ambitiös! flirting.gif

Nu ska jag åka bort i 5 veckor och tänkte "städa" rabatten innan. Den innehåller följande:
1-åringar (?)
Night phlox
Praktmalva (blommar fortfarande)
Blomstertobak (blommar, men på sluttampen)
Lin
2-årig
Fingerborgsblomma
Perenner
Japansk lykta (återkommer om den längre ner)
Lammöron
Kärleksört
Praktriddarsporre

Till nästa vår/sommar har jag tänkt göra om rabatten, det funkade inte att ha det så här. Alla perenner utom japanska lyktan vill jag ha kvar. Behöver göra något åt dem? Japanska lyktan tänker jag bara gräva upp och slänga, den mår dessutom inte bra. Vad ska jag göra med ettåringarna?

MVH, Maria
Ingrid Zon3
Fattar inte varför du ska städa rabatten innan du åker bort. Ettåringarna kommer väl dö av sig själva när frosten tagit dem och perennerna skulle du ha kvar.

Gräv bort japanska lyktan och ryck upp dom ettåringar som stör perennerna så är du väl klar smile.gif. Om fingerborgsblommorna får stå kvar så får du en massa nya fröplantor till nästa år, bra att ha till andra rabatter och till gåbortspresenter mm.

Även om du bor så långt norrut att du riskerar vinter i slutet av september (stackars dig i så fall!!) så kan det ju vara till våren. Växterna mår bättre då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mikita @ 22-08-2008, 18:36) *
Hallå!
Nybörjare på detta med rabatter, har bara odlat på balkong tidigare...

Så nu i våras sådde jag med stor iver. Det gick över förväntan. Det har blommat och växt så det knakar! Tyvär ser man inte alla sorter eftersom allt grönt håller på att kväva varnadra...Så är det när man är ambitiös! flirting.gif

Nu ska jag åka bort i 5 veckor och tänkte "städa" rabatten innan. Den innehåller följande:
1-åringar (?)
Night phlox
Praktmalva (blommar fortfarande)
Blomstertobak (blommar, men på sluttampen)
Lin
2-årig
Fingerborgsblomma
Perenner
Japansk lykta (återkommer om den längre ner)
Lammöron
Kärleksört
Praktriddarsporre

Till nästa vår/sommar har jag tänkt göra om rabatten, det funkade inte att ha det så här. Alla perenner utom japanska lyktan vill jag ha kvar. Behöver göra något åt dem? Japanska lyktan tänker jag bara gräva upp och slänga, den mår dessutom inte bra. Vad ska jag göra med ettåringarna?

MVH, Maria

du behöver inte städa bort något

Night phlox - låta vara kvar

Praktmalva - låt vara kvar ,, flerårig med frön

Blomstertobak - låt vara kvar

Lin - låt vara kvar är flerårig med frön

Fingerborgsblomma - tvåårig låt fröså sig .

Japansk lykta - låter du vara kvar den kommer igen nästa vår

Lammöron - samma

Kärleksört - klipper du till våren veck det döda

Praktriddarsporre - rensa till våren .
mikita
Ok. Inget städa sweatingbullets.gif phu! En vilja att lämna snyggt när man åker bort...och nej, vi har inte vinter i september biggrin.gif

Japanska lyktan åker bort hursomhelst, den tog aldeles för mycket plats! De andra får en liten ansning bara, så de inte kväver varandra. Sedan kunde det ju sluta regna någongång, så kanske blommorna ställer sig upp igen. Inte ligger slickade längs marken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon