AnnikaT
22-08-2008, 19:30
Hej!
Har odlat tomater och lite gurka i sommar och det går väl sådär. Detta är min första sommar med växthus och jag kom igång lite sent så än så länge har det inte blivit mer än några gröna tomater och eventuellt kan man ana nån gurka. Får se om det hinner bli nån skörd innan hösten...
Det jag undrar över är vilken temperatur som är lämplig i ett växthus. Och så undrar jag om man ska vädra?
/AnnikaT
Åsa, mälardalen zon 2
22-08-2008, 19:44
Ja man ska vädra både ifall det blir för varmt + för fuktigt.
En optimal temp för tomat och gurka borde vara runt +20-25C, men i hobbyväxthus kan man oftast inte hålla optimal temp, det blir snabbt för varmt när solen skiner och på natten sjunker temperaturen.
AnnikaT
23-08-2008, 19:22
OK, tack för svaret! Då verkar jag ha gjort någorlunda rätt :-) Förutom att det har varit lite svårt att få upp temperaturen när det har varit 12 grader och regn större delen av sommaren... Får väl investera i värmeelement tills nästa sommar!
/AnnikaT
aqualis
23-08-2008, 20:30
Hej AnnikaT
Det är min första sommar med växthus också. Tomat frön kom i jorden något sent /Skåne/ 28 februari, och gurkfröer i början av mars.
Hade även ett brinnande H-vte med bevattningsanläggningen i början men nu fungerar den som en klocka.
Temperaturen har varit svårast att styra då temperaturen i växthuset lägger sig upp till 10 grader över yttertemperaturen soliga dagar fastän fyra takfönster och vädringskanal och dörrar är öppna.
Det verkar inte ha fått så stora konsekvenser, möjligen kan en del spruckna körsbärstomater bero på detta, men det skulle lika gärna kunna bero på krånglet med bevattningsautomaten.
Var orolig för att de höga temperaturerna skulle skada tomaternas fruktsättning, det var dagar med 28 grader utomhus.
Nästa år skall jag försöka få ut tomatplantorna lite tidigare ändå, växthuset var klart att använda i mitten av april och det hade varit möjligt att starta minst två veckor tidigare, med ett övervintringsväxthus inne i växthuset kanske sista veckan i mars.
Har haft mer än nog med gurka och tomater sedan början av juli så nästa år skall jag försöka få ut de första frukterna före midsommar.
Nu är det ju lite dåligt väder men kanske kan det ännu bli lite indian sommar. Hoppas att frukt kommer att mogna till början av oktober.
Med vänlig hälsning
Sven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.