Eva St
Har bl.a på en del av mina Änglatrumpeter fått helt runda hål i bladen. De blir bara fler och fler och har även gått på en del andra av mina växter. Vem är det som är på besök och gör dessa hål och hur blir jag av med eländet. Ser inga djur med blotta ögat på bladen.
Eva St
_nena_
Har inget bra svar, har själv problem med samma runda ätna hål i bladen och ser inte heller några djur på bladen???
Hoppas vi får något bra svar!
Åsa K, zon 1
wink.gif

Jag har en Wiena Silverstar som också fått massor av runda hål och när jag skakade på grenarna så föll några små 1 cm larver ner. Sedan tror jag att det kan vara tvestjärtar även om jag inte sett några.

* Skaka på grenarna * Och se vad som kommer ner wacko.gif
emjoer
Även jag har fullt av runda hål på mina trumpeter och har hittat små kryp ca:3 mm stora sitter alltid idom översta bladvecken har försökt att spola bort dom med vatten slange och det verkar som det funkar
Micke
Svårt att veta vad ni drabbats av med så knapphändiga beskrivningar, men med tanke på årstiden och värmen kunde det röra sig om angrepp av något kräk från familjen glansbaggar. Närmast tänker jag på rapsbaggen som brukar söka sig till andra växter när bönderna tröskat sina raps- och rybsfält (och det borde de väl ha gjort i era klimatzoner just nu). Den söker sig nämligen gärna till prydnadsblommor. Den kan bekämpas med någon pyretroid. Det kan också handla om jordloppor (små skalbaggar) av något slag. Om man inte vill använda någon pyretroid kan man försöka göra växterna oaptitliga genom att beströ plantorna med aska eller Algomin. Men det kan ju handla om andra kräk också, det finns en del larver av olika slag på farten ännu...

Micke
MiaTern
Hej! Jag har också en änglatrumpet som fått runda hål på bladen, men jag har sett de små odjuren. De är vita spindlar.
Min blomma har blivit så rejält tagen att den börjat tappa bladen och snart är det bara stammen kvar.
Jag vet inte vad som tar dö på dessa. Så finns det någon med tips så svara snarast.
Eller ring mig på 070-2626602.
Mvh Mia sad.gif
Eva St
Sprutade mina med såpvatten och då kom det mängder av små äääckliga larver och krälade på jordytan men om de kom från bladen eller ur jorden har jag inte en susning om.
Eva St
Eva St
Är det risk för att detta elände sprider sig på alla mina växter tror ni???
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon