Full version: Flytta rosor
Miko
Hej. Om man ska bygga rum åt barnen i källarplanet i huset krävs det en hel del fix. Vi har just installerat en radonsug som ska se till att luften inte är radioaktiv åtminstone. Jo så är det ju det här med fukt och hur den vandrar omkring här och där och när det kommer till kritan borde vi nog dränera och isolera den sidan av huset. Problemet (ett av problemen i en lång kedja av grejer som måste fixas när man börjar rota i ena änden) är att utanför den väggen går en vackert stenlagd gång med gamla rosor på båda sidorna. En del från 40-talet t o m. Alla dräneringsfirmor vi talat med säger att vi måste flytta rosorna om vi vill ha dem kvar. Vi älskar ju våra rosor och nu undrar jag ju förstås om det över huvud taget är möjligt att flytta dessa 20 eller 30 st rosor av olika slag till en annan plats i trädgården utan att de dör. Hur ska man gå till väga? Hur mycket jord runt rötterna måste man gräva upp? När på året kan man göra det? Vad ska man tänka på?
Ytterst tacksam för hjälp.

Miko
Thé
Jag är ingen jätteexpert, men jag skulle börja med att bereda den nya platsen där rosorna ska stå. Gräva upp och jordförbättra, och det skulle jag börja med snart. Sedan skulle jag gräva upp rosorna i höst, kanske i mitten av oktober, och flytta dem. Vid det laget bör de ha gått till vila inför vintern, och det är bästa tiden att flytta dem. Oftast behöver man inte passa med vattning när man planterar om på hösten. Vet inte hur mycket jord man måste få med, men se till att plantera dem i samma nivå jämfört med markytan som de står nu.
Sommartorparn
Jag har flyttat gamla etablerade rosenbuskar i samband med dränering och de har klarat sig bra. Det tog ett par år innan dom blev stora igen, men det är ju normalt...

MEN, jag tror inte ni klarar att gräva upp dom med spaden. Räkna med att dom har rejäla rötter som går väldigt långt ner i marken, så med tanke på hur många rosor det rör sig om så föreslår jag att ni låter grävaren ta upp dom med skopan när dräneringen ska göras. Om det är stora spretiga buskar så klipp ner dom så att dom blir hanterliga. Sedan när ni fått upp dom ur marken klipp rent skadade rötter och sedan plantering på den nya platsen. Plantera dom djupt, i alla fall om det är ympade rosor. För övrigt håller jag med ovanstående.

Om rosorna ska tillbaks till samma placering efter att dräneringen gjorts kan man jordslå dom under tiden. Sedan måste det till ny frisk jord som det inte har vuxit rosor i tidigare.
Miko
Tack för alla tips.
Jag har hört att man absolut inte får klippa rosorna i detta sammanhang då de vill försöka blomma igen. Hur är det med det? En del av de rosor vi har står mot en södervägg och är gigantiska, ca 2m höga med massvis med stora rosa blommor. Jag fasar för att rotsystemet på dessa kan vara rätt omfångsrikt. Dräneringen kommer ta ca 5 dagar. Kan man rotslå så länge? Vad ska man tänka på om man gör det?
Miko
Sommartorparn
När ska detta ske och var i landet bor ni?
När jag gjorde en liknande operation var i oktober och i Skåne. Rosorna hade ännu inte gått i vintervila men det gick bra ändå. Jag tror att ju senare på hösten det desto bättre, men det får förstås inte ha blivit tjäle i marken.

Jovisst går det bra att jordslå i 5 dagar. För säkerhets skull kan ni vattna också så att rötterna inte torkar ut. Det är nog tvunget att ta bort en del av grenverket om det rör sig om stora spretiga buskrosor. Dessutom kommer ni ju att behöva amputera en del av rötterna, och då blir det obalans mellan rötter och blad om ni inte beskär.

Ja, rotsystemen på dessa rosor kan vara gigantiska. Det är därför jag föreslog att ni anlitar grävaren till att plocka upp dom. Ni kommer inte att kunna få med alla rötter, men det viktigaste är ett ni får med så mycket som möjligt av dom små finrötterna.

Sedan kommer rosorna att behöva mycket vattning hela nästa sommar. Dom kommer att se små och ynkliga ut i ett par år innan dom hämtat sig.

Kanske någon annan har fler råd att ge?
Miko
Tack!
Rosorna är flyttade nu. De flesta flyttades i oktober, och några i december vid dräneringstillfället (Stockholmsområdet). Ca 30 rosor flyttades, alla finrötter gick av, det såg hopplöst ut. Vi såg inte ens några finrötter, och all jord trillade av de stora rotknölarna, fastän vi försökte få med jord.

Vi köpte mycket rosjord och grävde ca 60 cm djup rabatt, och hällde i ett par komposter och lite lite gödsel. Blandade upp med befintlig jord, som var ganska lerig. Endast rosenjord intill rotknölarna. Vattnade mycket. Klippte ner lite grann bara.

Vissa rosor blev övertäckta av dräneringsmassor, trots att vi flyttat dem, och vi trodde verkligen att det var kört. Kölden kom dan efter att vi grävt ner de sista rosorna.

Resultat: Lyckat! Alla rosor överlevde utom en (som vi klippte ner lite för mycket?) De rosor vi flyttade i december blommar senare än de som flyttades i oktober. Några såg verkligen döda ut, men så nu i mitten av juli kom det blad på dem. Och nu blommar de. Det är mycket rosor på buskarna. Vi hade inte vågat tro att de skulle blomma alls.

Det verkar som om rosor tål att behandlas ganska bryskt. Vi vet inte vad det är för sorter, det är många olika sorter i olika färger, och efter vad vi förstår har somliga en si så där 50 år på nacken, enligt förra husägaren, men vi vet inte om det stämmer..

Den vackraste är en silverlila ros. Vad kan det vara för sort?

Tack för tips och råd, och hoppas att detta resultat kan vara till nytta för andra.

Micke och Lotta

Ezereht
Den silverlila kan vara en belle de crecy?

Roligt att höra om lyckade projekt som detta tycker jag. Du kanske till och med vågar fota och visa wink.gif ?
AK i Sura
Så härligt att i stort sett alla rosorna klarade sig! Jag fick nästan ont i magen när jag började läsa inlägget, ve och fasa att riskera att förlora blommor man tycker så mycket om. Toppen att få ta del av andras erfarenheter utifall man skulle hamna i en liknande situation själv.
Erika i Sandviken
Nu i sommar flyttade jag ex antal rosor från en vän som vela ha bort sina jätte gamla rosor från grunden på sitt nyköpta gamla hus.
Vi grävde upp dem,klippte ner dem till hanterbart skick omgående,då dom var extremt buskiga.
När vi kom hem satte vi dem i vattentunnan genast och där stog dom i ca2veckor, en står fortfarande kvar fast det här var i slutet på juni.
Sen planterade vi dem på samma sätt som en nyköpt ros,fast med riktigt stora gropar så rötterna fick svängrum.Vattnade enormt mycket i gropen och flera dagar efter och nu kommer massor av små nya blad på dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon