Full version: Planteringsspade
Tosan
Här går det åt planteringsspadar som smör i solsken, nöter ut minst en varje år, gärna två. Det är spetsen som går åt och böjs åt fel håll. Nu senast kostade jag på en aningen dyrare, från weibull tror jag, men inte höll den längre än den billiga från Ica...
Hur är det med de riktigt dyra, håller de bättre? Och vilket märke ska man titta på?
IngeUppsala

Hej!
Efter att ha förbrukat en hel del planteringsspadar har jag nu för andra säsongen använt Fiskars kraftiga gula plastspade - den bör klara de vanliga behoven!
ISR
Tosan
Men alltså, plast, kan det verkligen funka? Tycker det skulle bli för tjockt för det första och svårt at komma ner, dessutom torden den väl inte funka alls att bryta lös stenar med? (kan det vara därför mina ger sig tro g.gif
Eftersom jag inte kan gräva som vanligt med spade pga nackproblem så blir det planteringsspaden till allt...
Margith
Jag hör också till dem som använder planteringsspaden till lite för tunga saker.
På Älvsjö-mässan i våras köpte jag den här spaden från Buxus:

http://www.buxus.se/handspade-rostfritt-stal-568.html

Jag var nog lite tveksam om den skulle hålla för mig, och direkt billig var den ju inte heller, men hittills har den fungerat alldeles utmärkt.
Nu har jag ju bara använt den en sommar, men hittills har den varit värd varenda krona!
Tosan
Ja, just nu står valet mellan den, en från bentley med kolstål och en med ergonomiskt handtag och livstids garanti, som antagligen inte gäller när man använder den som jordspade...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon