cbe
För andra gången i sommar har våra smultronplantor kapats på höjden ranting.gif . Alla högre blad har ätits upp. Bara bladen dock, inte stjälkarna, blommorna eller bären. Plantorna som var stora och fina är nu bara hälften så höga och det sticker upp stjälkar utan blad överallt. Dessutom är en stjärnflocka som jag planterade häromdagen helt uppäten. Andra växter som t.ex. alla kryddor, nävan och ytterligare en nyplanterad stjärnflocka är orörda. Dessutom är det tre runda hål i rabatten i parallell linje. Ca 3 cm i diameter och 5 cm djupa. Vad tusan är det vi får besök av? confused.gif
skogstroll
råddjur? hos mig har nån bitit av borsten på majskolvarna (prydligt) confused.gif De är ganska höga så det är nog inget litet djur för då hade väl plantorna varit böjda...
cbe
Skit också ranting.gif Jag har alltid gjort mig lite rolig över folk som gnällt om rådjur i trädgården. "Det är väl trevligt med rådjur, de är sååååå fina". blush.gif Nu har man egen trädgård och neeeej de är inte fina om de äter på mina växter!
Skruttis
Tror också på rådjur. Jag tillhör själv den kategorin som du haft roligt åt. Våra rådjur älskar smultron- och jordgubbsplantorna över allt annat. De små plantorna brukar dras upp med rötterna för att sedan bli avtuggade och rötterna utspottade ovanpå landet igen. De stora betas av jämns med backen.
Se det från den ljusa sidan. Du kommer hädanefter att kunna studera de fina rådjuren på nära håll.
Jo då, jag tycker de är fina att titta på, det är bara deras matvanor jag inte gillar..... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon