Full version: Pipranka
ullung
Kan någon tala om för mig vad det är för fel på min Pipranka.
Köpte den i maj-juni, planterade den med omsorg med både ler- och kompost- och köpjord, tillsatte kalk och lite hönsgödsel.

Tyvärr har den inte sett ut att trivas på hela sommaren, bladen är bleka med grönare bladnerver, de nya blad som kommit är små och missformade, och den växer dåligt. Har läst någonstans om att det kan vara manganbrist.

Behöver hjälp, vad ska jag göra med den så att den klarar vintern? Jag är mycket bekymrad, blink.gif

Anitha
Hannele
Sommaren har varit torr och varm. Tufft för allt nyplanterat.
Kalk och hönsgödsel kanske var för mycket direkt vid plantering?
Blomstersmurfen
Piprankan tycker väl inte om kalk alls? Jag har planterat min i rhododendronjord efter att ha läst detta i någon bok. Fast min är inte vidare kraftig heller, och den planterades förra året.
ullung
Enligt min trädgårdsbok så vill den gärna ha kalkhaltig jord!
Micke
Planterade fyra stycken förra sommaren (som också var torr) och de såg nog då lika eländiga ut som dina, men de överlevde till och med vintern där mycket annat etablerat dog så jag skulle inte vara allt för oroad. Också den här sommaren har de fått kämpa om vattnet (stora björkar i närheten som stjäl allt vatten...), och överlevt trots allt. Särskilt tjusiga är de inte ännu, men kommer det bara en normalt blöt sommar ska det väl ge sig.

Mina piprankor står i skuggan av ett högt staket, men några blad har förstås trängt igenom till den soliga sidan och de bladen har sett lika bedrövliga ut som du just beskrivit. Men på skuggsidan har bladen sett okej ut denna sommar - trots torkan. Det som kanske hjälpt dem att överleva är det att jag täckt jorden med ett rejält lager lövträdsflis, skadar knappast om du provar på det.

Micke
ullung
Tack Micke!

"Skönt" rolleyes.gif att höra att det är fler som haft problem med piprankan.

Jag hoppas du har rätt att det beror på torka för jag vill så gärna att den ska trivas där jag planterade den och att den överlever vintern. Har provat pipranka en gång förut och det gick åt pipsvängen den gången. Bor i zon 5, så den borde ju klara sig här också.

Får väl sätta fart på kompostkvarnen och flisa lite så att den får ett täcke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon