Full version: Lever min clematis?
Sussgirl
Planterade en clematis för ca 3 veckor sedan, den blommade då så jag lät den blomma klart sen klippe jag ner den till 20 cm som jag läst i boken Klematis.
Men nu ser den bara brun ut - hur vet jag om den lever?
Har fått vatten iaf för det har regnat nästan varje dag och de andra klematis som jag planetrat tidigare i år också nedklippta har fått nytt grönt och nya knoppar.

/Susanne
Christer i Falköping
Svårt att säga. Men plantera inget där på ett år eller så om den inte dyker upp nästa vår. Det händer att de står över ett år eller så.
Christer.
tepa
Hej Christer

OJDÅ ! Fick en klematis ifjol av min expertgranne. Den kom inte upp i år. Nu har jag fått en klematis idag av en bekant och jag planterade den på samma ställe ! För en timme sen ! Ha ha ha , typiskt, att detta inte kom på tal lite tidigare. Nåja, det var kanske tio centimeter ifrån. Få se nu då om det kommer upp två klematisar nästa år.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Kan ju bli riktigt snyggt med lite tur.
Christer.
skogstroll
säkert så att de kanske surar nåt år, min summer snow har surat i 2 år och NU börjar den blomma (lite motvilligt)... Det har jag märkt med andra växter också att de kan ligga o sura och sen ploppar de upp när det passar. Antagligen är de väl inte helt nöjda med tillvaron
eek
Jag tror den lever. Min granne, som är en sån som bara talar latin i sin tädgård, berättade att en expert på klematis skrivit en avhandling på Uppsala universitet. Däri hävdas, med bnestämdhet, att klematis ska ha en liter (!) hönsgödsen varje vår. Din kommer att spruta upp ur marken
jonas
tepa
Hej

Tack, Eek. Vad roligt att höra ! Är nog ändå lite pessimist i detta fall. Brukar annars vara helt tvärtom. Det kom upp ett stort ogräs precis där jag hade planterat klematisen. Det drog jag upp, det var ett ogräs, det vet jag. Är nu rädd att klematisrötterna kan ha följt med. Men vi får väl se. Det där med gödsel ska jag ordna i vår.

Mvh Tepa
Wilmer
De klematisrötter jag har sett brukar vara rätt grova, så förhoppningsvis ligger de kvar i jorden!
amber
Hej Susanne!
Den kommer säkert tillbaks nästa vår, det är svårt att ta död på klematis. Vad har du för jord där den står?
Sussgirl
Hej!

Där clematisen står nu är det vanlig jord uppblandad med torv, kogödsel och de andra i rabatten trivs..
Så jag hoppas att den lever..

/Susanne
Bassam
Du kan klia barken med nagel och ser om under barken lever eller inte.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon