Full version: Hallonskottsjuka
Inga-Lill2
Upptäckte att hallonplantorna redan förra året hade hallonskottsjuka. Klippte ner alla nya skott förra hösten men i år är det samma sak. Vad gör jag nu ? Skulle också vilja veta varför plantorna har fått hallonskottsjuka och hur detta egentligen påverkar hallonen ?
Skogsbrynet
Hallonskottsjuka angriper lätt plantorna , om det är för tätt mellan skotten, skuggigt och fuktigt. Hallon klarar sig bra utan vattning, som många tror behövs under torra perioder. Så måste det vara ett avstånd med ca 2m mellan plantorna och 3m mellan raderna, eftersom det blir mer frisk luft som förhindrar hallonskottsjukan att slå till. Största problemet är nog att det är för trångt, så gräv bort alla onödiga skott. Du vill ju ha fler och fina hallon och inte bara en massa nya plantor.
Inga-Lill2
Supertack för ditt svar "Skogsbrynet". Du har gett mig hopp att kunna åtgärda problemet.
Trodde att jag var tvungen att köpa helt nya plantor och byta plats men nu ska jag försöka ett år till och då gallra och inte vattna så mycket heller. Jag har använt gräsklipp så kanske det också har bidragit till problemet med fukt.
Bassam
j
Bassam
Svampen angripa trätta skottar så måste ta bort tätt skottar för att bli luftig och soligt inne , det är bättre om mellan plantor 2 m och mellan radar 3m, Svampen tycker om skuggigt och fuktigt..
Om kan du klippa( sjuka skottar och rensa och bränna dem)
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon