Helena N
Tänkte be om tips på rosor med liknande växtsätt som Ghislaine de Feligonde. Har planterat lite olika rosor (mest klätterrosor) i år och denna är min favorit, i alla fall där jag har mina rosor, fritt växande bland lite större stenar. Men det är lite svårt att läsa sig till vilket växtsätt en ros har tycker jag. Kan ni ge mig exempel på rosor eller "rosfamiljer" som har liknande växtsätt? Zon 2-3 bor jag i. Rosor med cerise färg eller liknande är inte intressant, men det mesta annat kan vara intressant.

Helena
Kajsa
Fortsätt med Myskrosor/Moschata - Gruppen om du bor i så snäll zon, dom doftar starkt, blommar till hösten.

Thisbe, blir 1.20 - 1.5 m, lite för ömtålig i min zon

Trier, Klätterros 2 m eller mer, stark doft, zon 4
Francesca /myskros
blir ca 1.5 - 2 m, zon 3
Queen of the Musk/myskros
blir ca 1.5 - 2 m
Moonlight/myskros
blir ca 1.5 - 2 m
Så kan du titta på andra myskrosor som Pax, Buff Beauty, Penelope på Help me find
du kan ha de lägre framför klätterrosorna

Linnaeus, en modern Buskros som kom förra våren, den blir 1.20 eller mer, passar i färg med dessa, rosen är helt frisk och en av mina stora favoriter, svag doft, blommar ständigt, zon 4.
Thé
Vilken otroligt vacker bild på Thisbe! Får nog föras in på önskelistan... smile.gif
Adelina
Fast Thisbe är inget bra. Inte hos mej i alla fall. Den får ändå de bästa förutsättningar; bra jord, sol, men nä. Liten gles trist buske. Inte sjuk, bara...ja...menlös.
Den har nog 7-8 år på nacken så den borde ha kommit nu.
Thé
Vad bra, för jag har just gjort en skiss av min långa rabatt, och den fick inte plats... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon