|
svennis
23-08-2008, 17:08
Nu har jag skickat ny beställning till Matti! Rosa majalis 'Malvankukka', Arno o pimpineller Ensi o Paavalo..
Är det en finsk rosfirma ? Har du länken så vi kan kika lite ?
Och jag har slängt in en beställning till Rosenposten, också tuffa rosor för höstplantering Mme Georges Bruant, vit rugosa Karl Förster, vit Pimpinell Armide och Pompom Blanc Parfait, mindre vita Alba rosor Lambert Closse, Kanadarosor ljusrosa Lake, minibuskros från Poulsen Diamond Border, vit buskros Golden Eye, Easy Elegance ros/Hortogreen
Så utgår jag ifrån att jag får rätt rosor i höst av dessa Tricolore de Flandre och John Franklin, som var något helt annat
svennis
23-08-2008, 18:43
Jag kan inte lova att du får rätt ROSOR.. Adress till Matti.. http://www.taimisto.net/Tycker inte om att han skickar rosor i kruka, klumpigt. Några dagar tål rosor att ha det lite sämre. Det Regnar o regnar, skörden blir nog mycket dålig, här runt är mycket som inte är skördat. Jag menar spannmål inte nypon .
Ezereht
23-08-2008, 22:32
Värst här är nog att det är så kallt. Inget växer.
Vad är skillnaden på din beställda rosa majalis svennis och min vanliga fyllda kanelros från tornedalen?
svennis
24-08-2008, 08:24
[ Vad är skillnaden på din beställda rosa majalis svennis och min vanliga fyllda kanelros från tornedalen? [/quote] Blomman o växtsättet är väl olika. Någon som vet mer...? Min är ny för iår. Fått den från polcirkeln
Så även den firman skickar fel rosor svennis, inte bara Rosenposten och dom andra. Blir väl dyr frakt med krukor ? Ska gå igenom sidan men klarar inte finska, är på väg till jobbet, återkommer. Ja hu vad blött det är stackars alla bönder nu ruttnar väl säden.
noranettan
27-08-2008, 09:06
Jag får ~60 rosor från Matti den här veckan. Mycket är till mig själv men en del ska jag sälja nästa år. Frakten går på närmare 1000 kr! Jag tänker också att det skulle gå att ta bort krukor och lite jord och linda in dom i fuktiga tidningar och ha liggande i lådor. Nu kommer det 15 femton!! lådor med rosor. Känns lite onödigt.
svennis
27-08-2008, 17:30
CITAT (noranettan @ 27-08-2008, 10:06)  Jag får ~60 rosor från Matti den här veckan. Mycket är till mig själv men en del ska jag sälja nästa år. Frakten går på närmare 1000 kr! Jag tänker också att det skulle gå att ta bort krukor och lite jord och linda in dom i fuktiga tidningar och ha liggande i lådor. Nu kommer det 15 femton!! lådor med rosor. Känns lite onödigt. Anette! Har du inte nog med rosor... Rosorna kommer upp o ner, står på huvudet. Krukorna upp. Jag har påpekat det. Går o väntar att Aila Karhonen skall blomma till våren. Ser fin ut...
Hej allihopa! Varit busy i rosengrävningen och inte hunnit riktigt med alla inlägg... Svennis, du har gjort en fin beställning med malvarosen!! Den är jättesöt! Blommorna (som kommer i stor mängd!) ser precis ut som malvor och bladen liknar inte alls rosblad, de är betydligt enklare och rundare och nu på hösten har den massor av små söta orange knappnålsnypon. Enda nackdelen som jag har upptäckt är att den bara blommar EN gång per sommar, men du är ju svag för pimpineller så det är kanske OK.... Ensi, Arno och Paavola är också söta, men mera "vanliga". Å Kajsa har gjort en massa fynd, ska bli spännande att få se alla bilder senare...apråpå bilder så har jag lovat att visa mina rosor, men mina tekniska talanger är lite usla, så få se när jag får det att lyckas, kanske det blir närmare jul ...suck!
svennis
28-08-2008, 18:01
Hallo Susehn! Kul att du är till är tillbaka o skriver. Du skriver ju så långa brev  men det får jag ha översende med. Glad att jag vågade beställa malva rosen, är svag för kanelrosor. Har själv Hästhult som jag är glad för, blir fin häck, o så blommar den också. Hadde en trevlig resa i Finland, köpte 'bisalva'
Ezereht
28-08-2008, 22:29
Dom har planterat många Golden Eye här i Umeå i trädgård norr parken såg jag. Fina. Hoppas dom klarar vintern bra.
Sorry igen, Svennis, jag FÖRSÖKER verkligen skriva kort, men av nån konstig anledning blir det ändå långt..... Vad kul att din Finlandstur var bra, vad använder man bisalvan till? Goda nyheter, nästan alla sticklingar du har skickat har blommat! Å jag är så glad i dem alla, Svennisrabatten har blivit mycket beundrad denna sommar! Jag kastade ner sommarblomsfrön av blåklint och rosenskära i mitten, för jag trodde inte att rosorna skulle hinna växa till sig så mycket, så nu är det rena djungeln av blomsterprakt. Jag försöker inbilla folk att det är anlagt enligt engelska trädgårdsförebilder..... Har det blivit några fler inköp i sommar? Tycker mig minnas att du sa att det är fullt hemma hos dej....?? Bråkar lite, klart att det Alltid finns rum för rosor, eller hur? Ha det gott! Hälsn sus
svennis
01-09-2008, 17:38
[quote name='susehn' date='29-08-2008, 23:30' post='889355'] Sorry igen, Svennis, jag FÖRSÖKER verkligen skriva kort, men av nån konstig anledning blir det ändå långt..... Vad kul att din Finlandstur var bra, vad använder man bisalvan till? Bisalva är bra till mycket.. fötterna..läppar..olika salvor Propolis är också bra... Två Rosor har redan kommit, Paavalo o Arno , det är visst inte så långt till Finland svennis En favorit Lady Hillingdon.JPG
Ezereht
01-09-2008, 19:12
Tjusig! Jag gillar gula
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|