Jag ville inte kapa tråden i småprat om trädgård, men där finns en fråga "lever min Klematis?" Jag har två Klematisar som blommat, den ena ser mer död ut än levande, men den har knoppar på gång igen, den andra har blommat klart och ser piggare ut.
Hur ska man veta vilka som ska kapas jäms med fotknölarna och vilka som får växa hej vilt?
Den som ser pigg ut får som små dunbollar av frön efter blommning, den andra får ingenting synligt efteråt.
Ska jag kapa något? När? och hur mycket?
Gunilla T
24-08-2008, 08:00
Det beror på vilken grupp som dina Clematis tillhör..
Om du vet namnet på dina växter finns det en tråd här som enbart handlar om Clematis, där hittar du säkert svaret.
Jag vet inte i vilken grupp dom tillhör, och jag vet att det finns en tråd för just Klematis, men för att jag möjligtvis skulle kunna hitta något i den så måste man läsa igenom en hiskans massa inlägg.
Jag är en av dom som håller på att det ska bli en Klematisavdelning, det GÅR inte att läsa sig fram till dom frågor man själv har, synd, för i den tråden tror jag att man har dom flesta svaren på alla sina frågor.
Men om någon vill vara vänlig att tala om här i tråden vad jag ska göra med mina Klematiser så skulle jag bli glad.
Det är:
Dr.Ruppel och Ville de lyon
Det är Dr. ruppel som ser döfärdig ut men som har knoppar och Ville de lyon som ser pigg och fräsch ut med småtussar efter blommorna
Christer i Falköping
24-08-2008, 17:50
Det behövs ingen speciell avdelning egentligen. Om inte alla envisades med att lägga alla sina frågor i samma tråd är det inget problem. Inte gör vi andra det när vi har frågor om Aklejor eller om maskrosor?! Nu vet jag tyvärr inte svaret på dina frågor, eftersom jag inte är så bra på vilka sorter som tillhör vilken grupp. Men man kan generellt säga att blommar de på våren, klipper man dem direkt efter blomning. Blommar de på hösten, klipper man dem på våren. Sedan finns det de som ligger utanför den beskrivningen men ungefär så kan du resonera.
Christer.
Gunilla T
24-08-2008, 18:23
Så bra att du visste namnen, då kan man placera in växterna i rätt klippgrupp.
Ville de Lyon tillhör Jackmanii gruppen och blommar på årsskott - de kan klippas ner på hösten.
Dr Ruppel tillhör Patensgruppen och kan behandlas lika som Jackmanii - alltså klippning i höst eller vårvinter.
Uno Kivistik i Estland klipper alltid ner sin Clematis i november - kanske en bra tumregel.
Clematis behöver inte klippas men de blir lätt risiga så småningom och blommorna hamnar högre och högre upp utan klippning.
Tack för svar, jag toppar dom lite senare på höstkanten då för dom är inte så stora ännu att man kanske ska vara lite försiktigare med tuktningen.
Finn Klematis
27-08-2008, 06:59
CITAT (Pia L @ 24-08-2008, 19:27)

Tack för svar, jag toppar dom lite senare på höstkanten då för dom är inte så stora ännu att man kanske ska vara lite försiktigare med tuktningen.
Hej!
Dr.Ruppel är en klippgrupp 2. Blommar på både ett och flerårsved
Pat x Lan. Klippning. Se under fakta min hemsida.
Ville de Lyon Klippgrupp 3. Klippes 15-20 Cm över marken.
Det behövs en avdelning för klematis för dom som kan klematis.
Dom som är på maskrosnivå behöver inte besöka den tråden.
Mvh.
Finn
Christer i Falköping
27-08-2008, 09:21
Det var ett inte så lite nedvärderande svar från dig Finn. Om ni kan så mycket borde det väl finnas ett specialforum enbart för er? Eller om det nu inte finns, så kanske ni kan maila till varandra? Så slipper ni ju alla oss okunniga på maskrosnivå! Tänker bara på den stackars okunnige som kanske då skulle förirra sig in i eran avdelning och ställa sina dumma frågor. Den personen skulle ju inte direkt känna sig välkomna på ODLA.Nu då.
Christer.
Hej
Det var ord och inga visor det, Christer. Finn kanske bara skojar ? Hoppas det. Men såg ingen skrattande smajlis...
He he.
Men du, Christer, ska väl iallafall inte räkna dig till gruppen "oss okunniga". Jag däremot hör nog dit...
Hälsn Tepa
Finn Klematis
27-08-2008, 12:40
CITAT (Christer i Falköping @ 27-08-2008, 10:21)

Det var ett inte så lite nedvärderande svar från dig Finn. Om ni kan så mycket borde det väl finnas ett specialforum enbart för er? Eller om det nu inte finns, så kanske ni kan maila till varandra? Så slipper ni ju alla oss okunniga på maskrosnivå! Tänker bara på den stackars okunnige som kanske då skulle förirra sig in i eran avdelning och ställa sina dumma frågor. Den personen skulle ju inte direkt känna sig välkomna på ODLA.Nu då.
Christer.
Hej!
Det var Du som sänkte debatten till den här nivån,
genom att sätta likhetstecken mellan maskros och
klematis.
Som man ropar i skogen får man svar.
Mvh.
Finn
Christer i Falköping
27-08-2008, 13:06
När satte jag likhetstecken mellan dem? Det jag skrev var att man inte behöver en speciell avdelning för klematisar. Eftersom vi inte har speciella avdelningar för frågor om t.ex. maskrosor när vi har frågor om dem eller aklejor när vi har frågor om dem. Vi skulle antagligen få lika långa trådar om varje växt då, som den tråden är om klematisar. Kanske det är du som skal läsa lite lugnare, så att du faktiskt ser vad där står!
Christer.
Finn Klematis
27-08-2008, 14:39
CITAT (Christer i Falköping @ 27-08-2008, 14:06)

När satte jag likhetstecken mellan dem? Det jag skrev var att man inte behöver en speciell avdelning för klematisar. Eftersom vi inte har speciella avdelningar för frågor om t.ex. maskrosor när vi har frågor om dem eller aklejor när vi har frågor om dem. Vi skulle antagligen få lika långa trådar om varje växt då, som den tråden är om klematisar. Kanske det är du som skal läsa lite lugnare, så att du faktiskt ser vad där står!
Christer.
Hej.
Din bortförklaring gör inte saken bättre.
Härmed slutar jag debatten.
Finn.
Christer i Falköping
27-08-2008, 16:29
Äh, det har ju inte ens blivit en debatt än! Ingen bortförklaring alls, det står i stort sett samma sak i bägge inläggen. Ingen av oss andra ställer alla frågor om en och samma växt i en enda tråd, så enkelt är det. Dessutom är maskrosorna ett rtt intresant ämne, med tanke på att det finns någonstans mellan 50 och 100 arter bara i sverige (beroende på hur man räknar). För att inte tala om de rosa, röda och vita arterna. Men det är ju en helt annan sak.
Christer.
Edit: stavningen var inte så bra :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.