Hej alla
Jag har en alldeles underbar djungel på min sommarstugetomt som vi försöker tygla lite men ändå ha kvar den lite vilda känslan. Så i björkslyet som täcker en del av tomten så har jag gjort en gång på ca 10 meter som ligger lite gömd nedanför en slänt. Nu när björkarna är gröna så är det alldeles underbart att lite halvhukandes ta sig fram och besökande barn tycker det är spännande att gå i den "hemliga" gången.
Nu tycker jag dock att ingången är lite för öppen när man står uppe på slänten vid stugan och vill täcka för den lite med ett lite vildvuxet rosenvalv. Lite svårt att förklara men jag vill göra så att det blir ett tydligt valv om man kommer från rätt håll men att man från sidan ser ett rosenbuskage som fortsättning på björkslyet.
Jag har länge varit väldigt förtjust i daggrosen som växer väldigt fint i buskagen kring allmäningarna här i Lund och vill gärna ha in den för sitt fina bladverks skull. Vad ska jag mer ha som sällskap? En honungsros kanske?
Läget tror jag är ok men kanske inte det mest optimala. Björkslyet är öster och halvt söder om placeringen och västerut är slänten. Men slänten är inte så hög och inte björken heller än så länge så lyckas de bara komma upp lite i höjd så ska det inte vara några problem. Jorden är sandjord så den får man ju förbättra lite först.
Egentligen hade jag velat ha en klätterros översållad med kraftigt röda blommor så som man så ofta ser mot husväggarna här i Skåne, men med tanke på läget och att jag itne vill att det ska se för kultiverat ut så får jag nog hitta en bättre plats för en sådan dröm. Det viktigaste är att jag får några doftande blommor och lite vackra nypon sen till hösten.