Full version: Hoya multiflora
krukan
Har vad jag tror är två olika H. multifloror. En har mer gulaktiga blommor och slätare tjockare blad. Den andra har blommor som är mer grönaktiga (där den andra är gul) och har vågigare tunnare blad. Jag vet ju att det finns flera sorter av multifloran, men har inga sortnamn på mina. Den ena är köpt som H. multiflora, den andra är upphittad i en skräphög (!) och började blomma igår. Då insåg jag att det är en multiflora den med, men den ser som sagt inte riktigt likadan ut.

Någon som har koll på sorter och hur de ska se ut?
pejori
CITAT (krukan @ 23-08-2008, 21:57) *
Har vad jag tror är två olika H. multifloror. En har mer gulaktiga blommor och slätare tjockare blad. Den andra har blommor som är mer grönaktiga (där den andra är gul) och har vågigare tunnare blad. Jag vet ju att det finns flera sorter av multifloran, men har inga sortnamn på mina. Den ena är köpt som H. multiflora, den andra är upphittad i en skräphög (!) och började blomma igår. Då insåg jag att det är en multiflora den med, men den ser som sagt inte riktigt likadan ut.

Någon som har koll på sorter och hur de ska se ut?

Japp... Det finns flera sorter (hybrider) av multifloran...Finns med både "spräckliga" blad och med "ludna" blad...
Korsningarna mellan arterna fortgår ständigt och det dyker hela tiden upp nya arter.....OBS!!!! se upp för lurendrejare som döper felfärgade, till nya namn...(främst på Tradera)
krukan
Kan du några namnsorter? Jag skulle gärna googla efter lite bilder och klura lite på vilka sorter jag har.
sqrulan
tummenupp.gif Gå med i hoyaforumet som finns så får du
nog svar på alla dina frågor.Gratis är det.
http://www.hoyaforumet.se/board/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon