Full version: Mogen eller ej?
Monarda
Hur vet man om green zebra är mogen eller ej? Mina har sett ut så här länge.

P8230437a.jpg

Gillan
CITAT (Monarda @ 23-08-2008, 23:53) *
Hur vet man om green zebra är mogen eller ej? Mina har sett ut så här länge.

P8230437a.jpg

Hrrm, jag vet inte om jag verkligen ska erkänna det här, men de som känner mig drar nog på smilbanden både en och två ggr blush.gif . Förra året hade jag satt grön Zebra för första gången. Fick tomater väääldigt tidigt, men de mognade ju aldrig! Jag väntade och väntade, beklagade mig till höger och vänster över vilka konstiga tomater det var som aldrig ville mogna.......................men de heter ju inte grön Zebra för intet...................de blir möjligtvis lite gulgröna i färgen när de är mogna angel_not.gif ..........känn på dem/prova dig fram, är de stenhårda kan du vänta, annars, ta dem tummenupp.gif

Till historien hör att mina redan var övermogna när jag väl testade.................i år går det bättre naughty.gif giggle.gif
Kee
Då kapar jag tråden och flikar in en förhoppningsvis väldigt lättbesvarad fråga. Vanliga tomater då? Hur vet man att de är mogna, är det bara färgen man går på eller kan man klämma på dem?
jannika
jag som blandat ihop mina Green Zebra och tigerella (en randig, men med röd färg...) har det inte lätt, det är bara ut och klämma!!

Ooops....
Gillan
CITAT (Kee @ 24-08-2008, 19:51) *
Då kapar jag tråden och flikar in en förhoppningsvis väldigt lättbesvarad fråga. Vanliga tomater då? Hur vet man att de är mogna, är det bara färgen man går på eller kan man klämma på dem?

Det beror lite grann på vad för sorter man har. En del ska ju bli mörkröda, en del svartröda, en del orangeröda.Samtidigt är det en smaksak hur man vill ha dem. Personligen föredrar jag tomater som fortfarande är ganska fasta. Så det är nog bra att testa sig fram tummenupp.gif
Gillan
CITAT (jannika @ 25-08-2008, 20:02) *
jag som blandat ihop mina Green Zebra och tigerella (en randig, men med röd färg...) har det inte lätt, det är bara ut och klämma!!

Ooops....

biggrin.gif Tigrellan blir ju åtminstonde röd vilket inte Zebran blir hur länge du än väntar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon