Full version: Sjuk kaktus?
sungam
Hej jag ar en sor fin gammal kaktus som har fått vita svampliknande fläckar på sig. De ser ungefär ut som en bulle, porösa vita utbullade saker.
vad kan det vara??? det får kaktusarna att torka på stammen eller på köttet. alt grönt blir brunt??
Hjälp??....

MVH magnus
Bassam
Det är mjöldagg bekämpa:
1 samla alla skadad delar och bränna de.
2 Vattna vid torka .
3 du kan spruta svavel.

H: Bassam
Platinum
Porösa vita utbullande saker får mig att tänka bomullslöss.

MariaS
CITAT (Bassam @ 24-08-2008, 01:11) *
Det är mjöldagg bekämpa:
1 samla alla skadad delar och bränna de.
2 Vattna vid torka .
3 du kan spruta svavel.

H: Bassam

confused.gif Mjöldagg är väl ändå släta fläckar!!!! De har då ALDRIG bullat ut på något jag sett!
Nej, jag tror snarare att det är någon typ av kräfta eller som Platinum säger, bomullslöss. Det vore bra om man fick se en bild på fläckarna, så vi kan säga mer säkert.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror också det är ullöss (kallas även ibland bomullslöss men man får fler + bättre träffar på nätet med det korrekta namnet).
evaskp
CITAT (sungam @ 23-08-2008, 23:03) *
Hej jag ar en sor fin gammal kaktus som har fått vita svampliknande fläckar på sig. De ser ungefär ut som en bulle, porösa vita utbullade saker.
vad kan det vara??? det får kaktusarna att torka på stammen eller på köttet. alt grönt blir brunt??
Hjälp??....

MVH magnus

Det är ull löss. Blanda regnvatten lite grön-såpa och t-sprit. Sen är det bara att pensla på och ta bort vad du kan. Efter någon timme kan du duscha av plantan med regnvatten. Det vita luddet är honan som lägger ägg där. Djuret ser ut som en liten gråsugga upp till några mm stor och gråvit. Om man ser en så kan man va säker på att det är hanen och honan sittter inklämd vid tillväxtpunkten eller vid blomknoppar. Där det är lätt att suga i sig av det gottiga.
Har de fått härja länge så ta upp plantan ur jorden och ta bort så mycket du kan. De sitter oftast runt rothalsen. Pensla på ordentligt med blandningen jag beskrev innan och duscha av efter någon timme. Jag brukar ta rätt mycket T-sprit i, så därför duschar jag av dem med vatten. Kaktusen klara sig ändå, men kan få fula skador på ytan.
Regnvatten ger inga kalkfläckar, och är fritt från klor och det bästa vatten för kaktusen.

Håll uppsikt på kaktusen om det dyker upp fler, de är lätta att ta med en liten pincett, om man upptäcker dem i tid. Då är de oftast bara två. Se upp så att honan inte lagt ägg, vitt flush, då måste du pensla med blandningen där.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon