uno
2002 var första odlingsåret i mitt Heliosväxthus på ca 16 m2 helglasat. Under åren har jag haft mycken glädja av husets möjligheter under odlingssäsong.

Nu funderar jag på att isolera huset med bubbelplast. Inte bara fubderat jag har beställt plasten med tanke på att hålla en så där 5-8 grader under vintern.

Min tanke är att med plasten isolera hela taket, göra ett arrangemang så att vädringsfönstren kan öppnas och låta plasten sitta uppe permanent. (Ångarar att jag inte köpte isolertakskivor.)

Sidorna klär jag med plasten och gör ett försänkt tak genom att låta plasten vila på linor som jag spänner mellan gavlarna 2 meter från golv.

Problem kan bli att få det bra tätt vid skjutdörrarna. Jag skall ju kunna använda dörrarna hela vintern.

I taket hänger jag en 400w högtrycksnatriumlampa.

Det skall bli väldigt spännande att se vad jag kan odla i huset. Kryddor, kanske sallad vad mer??

Nu till den stora frågan som någon av er kanske har ett svar på.

Om jag har lampan tänd 12 timmar/dygn samt en värmefläkt typ Willab Tropik 1000/2000w
håller 5-8 grader. Vad kan antalet KVh komma upp till? Bor i zon 3 och huset står ganska vindskyddat.
Platinum
Vad gäller lampan så förbrukar den under 12 timmar...
0,4kW*12h=4,8kWh
Så om lampan skulle stå på 12 timmar/dag året runt så förbrukar den 1752kWh.

Kostnad för fläkt räknar du ut på samma sätt.
rosita
Jag funderar liksom du på att odla även i vinter, men jag tycker att kostnaden blir för hög med ljus och värme. Jag kommer inte att behöva all plats i växthuset, så jag har köpt ett övervintringsrum som är 214 x 143cm. Där kommer jag att ha en lampa och en värmefläkt vid behov. Övervintringsrummet har två blixtlås i "dörren", så det blir tätt när man stänger. Rummet kommer jag att ställa på frigolitskivor för att få golvet isolerat.

Jag ska försöka odla broccoli, grönkål, sallat och så ska jag ev. övervintra en del blommor. Jag tror inte att kålen behöver någon belysning, den klarar nog det dagsljus som finns.

Eftersom ytan som ska värmas upp blir så liten, kanske det räcker att ha ljuset tänt på dagen, den ger ju värme också. Då behöver man kanske bara ha fläkten igång på natten. Ska bli intressant att se hur mycket ström som kommer att förbrukas! Det beror ju mycket på hur vintern blir. Jag odlar i zon 1.

Lycka till med vinterodlingen, Uno!
MariaS
Strunta i Willabs fläkt. Den drar mer än den ger. Köp istället en vanlig byggfläkt för våtutrymmen på Jula eller Claes Olsson samt Willabs termostat-timer. Sätt byggfläkten på lägsta eller mellersta effekt och mät dig fram var termostaten ska stå för rätt temperatur. Ställ in termostat-timern på önskade grader och vips sköter sig allt självt.
Min fläkt gick max två timmar per dygn i vintras, men då var det ju en mild vinter i o för sig, men det var inte märkbart på elräkningen!
Maggan H
CITAT (MariaS @ 24-08-2008, 08:45) *
Strunta i Willabs fläkt. Den drar mer än den ger. Köp istället en vanlig byggfläkt för våtutrymmen på Jula eller Claes Olsson samt Willabs termostat-timer. Sätt byggfläkten på lägsta eller mellersta effekt och mät dig fram var termostaten ska stå för rätt temperatur. Ställ in termostat-timern på önskade grader och vips sköter sig allt självt.
Min fläkt gick max två timmar per dygn i vintras, men då var det ju en mild vinter i o för sig, men det var inte märkbart på elräkningen!

Hurdant växthus har du Maria, det måste vara ordentligt isolerat?
aqualis
Hej Uno

Extra ljus .

Dagsljus ger ca 10000 lux/ m2. En högtrycknatriumlampa på 400 W ger samma ljusflöde på ca 2x 2 meter. Det är med anda ord ganska överflödigt att ha lampan tänd dagtid.

Dagsljuset som kommer in i ett 16 m2 växthus ger ca 1200 w värme och dagar med sol ger ca 12000 W.

Uppvärmning.

Temperaturen inne i växthuset beror av det så kallade U-värdet, vilket beskriver hur stort motstånd värme energin måste övervinna för att komma ut. Ju lägre U-värde ju mindre energi slipper ut.

Vanligt glas har U-värdet ca 5,5 W/m2 grad.

Ditt växthus har ca 50 m2 glas yta. Är temperaturen ute noll grader och du vill hålla 5 grader inne så krävs ett element som ger 50x 5,5x 5 W=
1375 W.

Med bubbelplast så blir U-värdet /glas + bubbelplast/ ca 1,8 W/m2 grad.
Dvs ca 450 W behövs för att hålla fem grader temperatur inne i växthuset.

Viktigare är att det inte finns några läckor . Kolla och täta springor och hål. (vid gavlar och dörrar så finner du säkerligen ganska stora öppningar)

Sätt bubbelplast framför dörren också och fäst samman flikarna med kardborreband.

Med väl tätade läckor och bubbelplast så kommer du att förbruka ca ½ KWh / timma när du värmer upp fem grader över yttertemperaturen.

Din lampa kommer att ge nästan vad som behövs så länge den är tänd, men eftersom den måste sitta högt i växthuset så blir det liten cirkulation på luften och således kallt vid golvet och onödigt varmt ovanför lampan.

En byggvärmefläkt på 2 KW blir bra att ha om det skulle bli - 15 grader några dar.

Måste du köra värmefläcken på max så kommer ett dygn att kosta ca50 kr.

När du klarar dig med 450 W under några timmar per dygn så blir det några kronor .

Med vänlig hälsning
Maggan H
CITAT (uno @ 24-08-2008, 02:55) *
2002 var första odlingsåret i mitt Heliosväxthus på ca 16 m2 helglasat. Under åren har jag haft mycken glädja av husets möjligheter under odlingssäsong.

Nu funderar jag på att isolera huset med bubbelplast. Inte bara fubderat jag har beställt plasten med tanke på att hålla en så där 5-8 grader under vintern.

Min tanke är att med plasten isolera hela taket, göra ett arrangemang så att vädringsfönstren kan öppnas och låta plasten sitta uppe permanent. (Ångarar att jag inte köpte isolertakskivor.)

Sidorna klär jag med plasten och gör ett försänkt tak genom att låta plasten vila på linor som jag spänner mellan gavlarna 2 meter från golv.

Problem kan bli att få det bra tätt vid skjutdörrarna. Jag skall ju kunna använda dörrarna hela vintern.

I taket hänger jag en 400w högtrycksnatriumlampa.

Det skall bli väldigt spännande att se vad jag kan odla i huset. Kryddor, kanske sallad vad mer??

Nu till den stora frågan som någon av er kanske har ett svar på.

Om jag har lampan tänd 12 timmar/dygn samt en värmefläkt typ Willab Tropik 1000/2000w
håller 5-8 grader. Vad kan antalet KVh komma upp till? Bor i zon 3 och huset står ganska vindskyddat.

Jag hade storrbubbelplast uppe över två somrar och en vinter, sen var den förbrukad. Den sprack och blev gisten och den fastnade även på en del glasrutor så jag fick spetta loss den med en rakbladsskrapa.Så bubbelplast är ingen bra permanent lösning. Jag bor också i zon 1.
Lady Hamilton
[quote name='aqualis' date='24-08-2008, 10:51' post='885726']
....Sätt bubbelplast framför dörren också och fäst samman flikarna med kardborreband........ [quote]

Jag tror också på den lösningen Att få skjutdörrar täta och samtidigt funktionella är svårt. Det finns ju kardborreband som har självhäftande baksida och som fäster bra
MariaS
CITAT (Maggan H @ 24-08-2008, 10:49) *
Hurdant växthus har du Maria, det måste vara ordentligt isolerat?

10mm kanalplast, med riktig låsbar dörr. Sen är det fodrat med två lager bubbel (luftspalt 5cm mellan) även framför dörren. Dyrt vid anskaffning, men med kardborreband i uppsättningen, lönar det sig verkligen.
rosita
CITAT (Maggan H @ 24-08-2008, 10:52) *
Jag hade storrbubbelplast uppe över två somrar och en vinter, sen var den förbrukad. Den sprack och blev gisten och den fastnade även på en del glasrutor så jag fick spetta loss den med en rakbladsskrapa.Så bubbelplast är ingen bra permanent lösning. Jag bor också i zon 1.

Förlåt en kanske dum fråga: Varför har man bubbelplast på sommaren? confused.gif
uno
CITAT (rosita @ 24-08-2008, 08:03) *
Jag funderar liksom du på att odla även i vinter, men jag tycker att kostnaden blir för hög med ljus och värme. Jag kommer inte att behöva all plats i växthuset, så jag har köpt ett övervintringsrum som är 214 x 143cm. Där kommer jag att ha en lampa och en värmefläkt vid behov. Övervintringsrummet har två blixtlås i "dörren", så det blir tätt när man stänger. Rummet kommer jag att ställa på frigolitskivor för att få golvet isolerat.

Jag ska försöka odla broccoli, grönkål, sallat och så ska jag ev. övervintra en del blommor. Jag tror inte att kålen behöver någon belysning, den klarar nog det dagsljus som finns.

Eftersom ytan som ska värmas upp blir så liten, kanske det räcker att ha ljuset tänt på dagen, den ger ju värme också. Då behöver man kanske bara ha fläkten igång på natten. Ska bli intressant att se hur mycket ström som kommer att förbrukas! Det beror ju mycket på hur vintern blir. Jag odlar i zon 1.

Lycka till med vinterodlingen, Uno!

Är det ett isolerat vinterrum? K-värde?
rosita
CITAT (uno @ 06-09-2008, 04:57) *
Är det ett isolerat vinterrum? K-värde?

Övervintringsrummet är en stabil konstruktion av stålrör och en avtagbar huva av bubbelplast, med upprullningsbar front som är försedd med blixtlås.
Grönberg
Jag var inne på att montera en luftvärmepump först, men efter att ha snackat med lite växthusfolk så verkar en vanlig byggfläkt på 2 KWh vara ett utmärkt och billigt alternativ, det går att reglera tempen med termostaten och erhålla 5+ till en rimlig kostnad, lär bli min lösning......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon