Nina H
Nu har jag skördat mina Zilga för en del av dem började bli russin. Mitt bygge med nät framför har funkat rätt bra, men nästa år skall nätet gå dikt mot marken för koltrasten har gått in under och ätit.
De mogna är goda, men många är fortfarande sura. Brist på sol har det då inte varit. För lite eller fel gödsel??
Ingrid på Västkusten
Har Du kartgallrat? Har Du vattnat regelbundet?

Undrar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske det behövs mera sol eller så är de inte mogna alla klasar mognar inte samtidigt. Russinfrukter är inget tecken på mognad hos mig har Sukribe fått russinfrukter trots att de helt klart inte varit mogna. Mina vindruvor här är inte klara, Himrod brukar vara först ut med de första söta klasarna runt 20 aug men den är ännu inte riktigt klar så det verkar vara lite senare här i år. Staketvindruvorna måste nog sitta ett par veckor till innan de är söta och goda.
Nina H
Sol finns hela dagen på mina Zilga, vattnat kanske jag gjort lite slarvigt, kartgallrat har jag gjort såtillvida att jag tagit bort hela klasar. Skall man gallra själva klasarna också?
Nå, nu är de avplockade. De blev väldigt små, tycker jag, och kärnorna är stora, skalen tjocka så det är inte mycket fruktkött på varje druva.
Hur eftermogna?
Ingrid på Västkusten
Man gallrar i själva klasarna japp. Kan kanske vara vattningen då? Hur har det varit med gödningen då?

Undrar Ingrid
Nina H
Nu kanske jag skall rodna....? Det blev lite koskit i början på sommaren, sen blev det så varmt så jag tappade "tänket".
Och nyss har jag lärt mig här på forumet att man inte skall gödsla på hösten. Det har jag alltid gjort, jag trodde att det sakta skulle sippra ner i jorden när det smälte på våren?
Men i vår - då skall jag storhandla gödsel. Jag lovar!
Ingrid på Västkusten
Javäl - och med en sommar med mera regenbundna regn så kanske frukterna också blir bättre. Har för mig att smaken bara blir bättre med åren :-))))
så ge itne upp - det kan bara bli bättre!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon