Russel
Har en 40 meter lång häck av brudspirea. Bara blad högst upp och väldigt glest nertill. Vill kapa ner till ca 15 cm ovan jord för att den ska få en nystart. För att spara tid funderar jag på att kapa med motorsåg då det är lätt att komma åt längst ner. Skulle det fungera eller förstör jag häcken? Att klippa eller såga "för hand" kommer ta lång tid....
Christer i Falköping
Borde gå bra. Funderar på att göra detsamma med min syrenhäck.
Christer.
Aqvakul
Fungerar säket bra! Men vänta gärna till vårvintern, då rötterna har ackumulerat all näring.
Russel
Nu är vårvintern här så jag ska klippa ner 50 meter häck av (vad jag tror) är brudspirea. Häcken är drygt 1 meter hög. Tänkte kapa ca 20 cm övanför backen så det bara blir grenstumpar som sticker upp.
Hur lång tid (år) tar det för häcken att bli över metern hög igen?
MariaS
Ca 2 år. Är det brudspirea, växer den fort!
Madeleine1
Jag har en brudspirea-buske. Kapade ner den så långt det bara gick i mars/april för två år sedan, la på ny jord så inte någonting stack upp. Första sommaren var den grön och snygg, men ingen blomning. I somras däremot var den jättesnygg med blommor och allt. En meter på två år är nog vad du kan räkna med precis som MariaS skrev.
cato
Jag skulle nog föredra en bra grensax i stället för motorsåg.
Den senare traslar sönder grenarna så det ser fult ut samtidigt
som risken för sjukdomsangrepp ökar.
Men vist är det enklast med motorsåg.
Big Gardener
Det borde inte vara några problem att göra så. Men som påpekas blir det inga snygga snitt av motorsåg. Vad man kan göra är att man kan snygga till snitten med en sekatör efteråt, men det är tidskrävande. 20 cm tycker jag är för mycket. 10-15 är mer lagom. Men det beror helt på hur man tänkt klippa den därefter. Vill man ha en tät häck även nedtill i fortsättningen är det viktigt att bygga upp den i etapper. Klipp den gärna två gånger om året och släpp inte upp den för mycket åt gången, speciellt inte nu i början. Max 10 cm. Håll gärna också en liten lutning (pyramidal from) på häckens sidor så att solljuset når hela vägen från toppen till basen.

Brudspirea är dock mycket tacksam och tål kraftig nedbeskärning om det är en äldre häck.
Broberg
Sågklinga på en röjsåg ger mycket bättre snitt än motorsåg och kapa så nära marken som möjligt. Så hade jag gjort.
Aqvakul
CITAT (Broberg @ 09-03-2009, 19:56) *
Sågklinga på en röjsåg ger mycket bättre snitt än motorsåg och kapa så nära marken som möjligt. Så hade jag gjort.

yes.gif
Bassam

Tack för frågan

grenarna som är ett år gammal utlämnar utan beskärning , eller toppar dom bara .

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 09-03-2009, 20:30) *
Tack för frågan

grenarna som är ett år gammal utlämnar utan beskärning , eller toppar dom bara .

H: Bassam

Eftersom häcken redan har etablerat rotsystem, kan man hålla tillbaka tillväxten ganska hårt redan första året, för att istället få en tät och välformad häck.

Kunskap Bassam!
Aqvakul
Jag tycker inte att det är fel att spara ettårsskotten - fast då faller ju hela idén med att köra över häcken med motorsåg eller röjklinga...

(personligen hade jag nog gjort jobbet med grensax och sekatör, men det är jag det....)
Russel
Tack för alla bra svar!
Häcken är troligen från 70-talet. Varje "buske" i häcken har ca 4-5 ganska kraftiga grenar som kommer upp ur jorden (10-20 mm breda).
En bra grensax hade nog fungerat men då har man att göra en bra stund. Jag provar motorsåg och fintrimmar med grensax där det behövs.
Jag vill få en tät häck på drygt en meter hög. Jag ska prova att klippa 2 g/år och i pyramidform.
Ska sätta två nya buskar då två buskar har dött i häcken (på olika ställen). Något att tänka på när det gäller att plantera nya? Bara att gräva och plantera......
MariaS
CITAT (Russel @ 09-03-2009, 22:10) *
Tack för alla bra svar!
Häcken är troligen från 70-talet. Varje "buske" i häcken har ca 4-5 ganska kraftiga grenar som kommer upp ur jorden (10-20 mm breda).
En bra grensax hade nog fungerat men då har man att göra en bra stund. Jag provar motorsåg och fintrimmar med grensax där det behövs.
Jag vill få en tät häck på drygt en meter hög. Jag ska prova att klippa 2 g/år och i pyramidform.
Ska sätta två nya buskar då två buskar har dött i häcken (på olika ställen). Något att tänka på när det gäller att plantera nya? Bara att gräva och plantera......

Är det stora hål du har, eller det kanske går att fylla hålen med avläggare? Spirea fungerar bra om man gör avläggare annars. De brukar rota sig ganska fort. Då böjer du ner grenar som ska rota sig, innan du "angriper" resten av häcken.
Pyrus
Varför ska du klippa den? Se här: Brudspirea

Jag skulle lämna en del årsskott för att få häcken att "dra", att det inte blir en så intensiv åtgärd. Om man vill ha den friväxande gallrar man sedan bort de äldsta grenarna, så att häcken är helt föryngrad på en 3-5 årsperiod.

Motorsåg är nog ett av de sämre verktyg du kan använda, om du nu vill ta ner allt. Ta grensaxen och få lite motion också.
Fågelvägen
Russel, du skrev "Jag vill få en tät häck på drygt en meter hög. Jag ska prova att klippa 2 g/år och i pyramidform."
Det låter som om du tänker på en ligusterhäck eller liknande, som hålls hårt tuktad? Visst kan du nu kapa alltsammans, det blir troligen en tät och fin häck. Men gör du som du tänkt i fortsättningen tror jag du får avstå från blomningen.
Om man har brudspirea för blomningens skull är det vanligen som friväxande häck. Den föryngras genom att man klipper de äldsta grenarna, 10-15 cm från marken, strax efter blomningen. På brudspirea verkar principen "kapa i topparna" leda till små täta kvastar högst upp - inte särskilt snyggt.
Broberg
Jag menade inte att en röjsåg ger ett bra snitt. Bara att det är bättre än en kedjesåg, som trasar sönder tunnare grenar extremt mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon