Kickan82
Hej!

Jag undrar om det finns några rosor som kan planteras på hösten för blomning på våren??? Jag funderar på att ha dvärgrosor/miniatyrrosor.. ca 1,5 m höga som max... Helst kanske gula och röda rosor.. ev oranga också..

bor i zon 4 och de ska placeras åt öst.. halvskugga..

Nån kanske har ett bra tips??
Ezereht
Alla rosor för din zon kan planteras på hösten. Men i zon 4 kommer det förmodligen inte blomma förän i juni hur du än gör.

Linnaeus har jag planterat i år, den är snygg gul-orange-rosa färg. Morden Sunrise också. Dom blir inte så jättestora.

Alla Cover-rosorna borde också passa bra i höjd, fast dom kanske inte gillar det halvskuggiga läget. Amber cover, candy cover etc. Men du kan ju testa.

tvilling77
Kan man plantera rosor även i min zon 5 på hösten? Bor vid norrlandskusten...
Ezereht
Vi hade en diskussion om det här jag, Kajsa och Svennis. Jag skulle tro att det går än ett tag om det är en härdig ros, men om det är något känsligt skulle jag inte chansa om jag liks kunde vänta till våren.
tvilling77
Jag har förstått det så jag avvaktar all plantering till våren istället...jag måste ju ändå planera alla mina nya rabatter! :-)
Ezereht
Man kan ju ägna hösten åt att förbereda allt så det bara är att stoppa ner dom till våren cool.gif
tvilling77
ja det är ju sant! Det gäller ju att hitta snygga kombinationer av rosor gällande färg och storlek, det kan jag tycka är lite svårt nybörjare som jag är...men blir det fel får man väl flytta runt lite...:-)
Ezereht
Ja så tänker jag också. Jag har redan två rosor som ska få byta plats. Men till våren.
tvilling77
Men kul ska det ju bli! Jag har sett att canadensarna har några som blir väldigt låga, det skulle ju kunna bli en söt rabatt på framsidan av huset där jag har mindre plats men ett fint blickfång vid entren!
Tosan
Jag vill helst inte plantera senare än mitten av september här i z7. Man vet ju aldrig hur hösten slutar.
Så länge det är plusgrader i jorden växer rötterna, men framåt månadsskiftet sep/okt kan vi lika gärna ha tjäle.

Men det var inte särskilt länge sedan jag fick påpekat för mig att det minsann inte var några problem att plantera rosor till långt in i november. Ibland ids man inte ens påpeka att man bor på tok för nära polcirkeln... crazy.gif
tvilling77
Tosan, helt rätt...fotrsätter vädret så här så har vi snart minusgrader! ha ha jodu...vi är ju en liten minoritet här på odla tror jag vi som bor här uppe...;-) Jag tror iallafall att jag har nån form av plan...plantera flera av dom härdiga canadensarna och sen prova med nån Gallica och nån härligt doftande Alba....så får vi väl se hur dom klarar nästa vinter...man måste prova sig fram! :-)

Förresten, vilka rosor har du?
Tosan
CITAT (tvilling77 @ 05-09-2008, 08:03) *
Tosan, helt rätt...fotrsätter vädret så här så har vi snart minusgrader! ha ha jodu...vi är ju en liten minoritet här på odla tror jag vi som bor här uppe...;-) Jag tror iallafall att jag har nån form av plan...plantera flera av dom härdiga canadensarna och sen prova med nån Gallica och nån härligt doftande Alba....så får vi väl se hur dom klarar nästa vinter...man måste prova sig fram! :-)

Förresten, vilka rosor har du?

Jag har ett flertal canadicker, både ympade och rotäkta, blandat med ett par gallicor, tehybrider, polyanthor och floribundor. Jag ids inte berätta för dem var de bor, läser besvärjelser över dem istället och hoppas att de klarar sig. Risken är väl att jag får byta ut en massa till våren, men då har jag iaf testat. Odlar åxå en hel del kinkputtar i kruka.

Nu till nästa säsong har jag fastnat för rugosor, albor, och en och annan pimpinell. De jag borde ha börjat med med andra ord... crazy.gif
tvilling77
ha ha men det är ju en härlig inställning! :-) Så du har planterat dessa i år? Då får vi hålla tummarna att dom klarar sig!! I såna fall kan ju jag oxå plantera såna! ;-)
Tosan
Japp! Jag vägrar acceptera att min gård verkligen håller Z7! Hos mamma hemma i skogen, eller på andra sidan ån är det definitivt Z7, men där är det ofta 10 grader kallare än hos oss giggle.gif
Men vaddå, om ingen nånsin chansade hade vi inte mycket att plantera här uppe. Är man dessutom beredd att dalta lite så ökar ju chanserna. Dessutom försöker jag sticka så många som möjligt så jag har en säkerhetskopia ifall det går åt skogen.

De flesta av mina rosor planterade jag i år, några stycken förra året, men de har flyttats i sommar.

CITAT (tvilling77 @ 05-09-2008, 11:14) *
ha ha men det är ju en härlig inställning! :-) Så du har planterat dessa i år? Då får vi hålla tummarna att dom klarar sig!! I såna fall kan ju jag oxå plantera såna! ;-)

Ja, går de hos mig så borde de ju definitivt gå hos dig tycker man smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon