Full version: Clematis
Agneta z5-6
Såg en sån vacker clematis i sista Allt om trädgård.Den hette Dancing Queen"Zodaque"
skulle denna skönhet trivas häruppe,någon som vet?
Tosan
www.clematisinfo.nl säger zone 6 vilket motsvarar - 17,8- -23,3 så det är väl på gränsen...
mimmi 1
ÅÅÅ, den såg jag på jag med.... bor åxå i zon 5-6, den var väl för underbar!!!
Detta måste vi kolla upp!!!
jag tycker det är så synd att det inte står i trädgårdstidningarna, när dom visar bilder på fina blommor / buskar / träd osv. vilken zon de klarar sej i... eller hur??

Det är bara ibland, det står, men alltför sällan faktiskt!!!
Agneta z5-6
Det är klart vi skall prova en såån,ellr hur mimmi ?.Även om det är ett gränsfall.

Vilken tur att Tosan visste att det fanns något som hette clematisinfo.nl. Aldrig hört talas om det.
Har suttit flera timmar vid datorn,inte hittat nåt. TACK Tosan.
Tosan
CITAT (Agneta z5-6 @ 24-08-2008, 23:48) *
Det är klart vi skall prova en såån,ellr hur mimmi ?.Även om det är ett gränsfall.
Vilken tur att Tosan visste att det fanns något som hette clematisinfo.nl. Aldrig hört talas om det.
Har suttit flera timmar vid datorn,inte hittat nåt. TACK Tosan.

Nej, det visste jag inte, men jag googlade på namnet och fann den sidan... blush.gif
Bassam
Dancing Queen"Zodaque" kan klar zon 6.
H: Bassam

Tosan
CITAT (Bassam @ 25-08-2008, 21:08) *
Dancing Queen"Zodaque" kan klar zon 6.
H: Bassam

Är du säker på att den klarar svensk zon 6?
Den info jag hittade avsåg europeisk zon 6, tydligen rätt jämförbar med USDA-zoner. PÅ en svensk sida hade de märkt den Z I-III
Betty
Absolut värd att testa! tummenupp.gif Jag upplever det som att man ofta fegar i överkant med zonangivelserna. Jag har rätt många växter som är märkta zon 3 i min trädgård. En del blir rätt kortlivade och återkommer bara några år innan de går ut - men andra klarar zonen hur bra som helst år efter år.
Några tips för att lyckas är: Vindskyddat, upphöjda bäddar och bra dränering.
Finn Klematis
Hej!

Klippgrupp 2. Zon 6 är inte den svenska zon indelningen. Prova gärna, va bereda på att bli besvikna.
Svensk zon 3 ?

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon