Full version: Rosa gurkört?
sanna
Jag har en gurkörtsplanta som bara ger knallrosa blommor, samt en del lila-blå med dragning åt rosa. Mina andra gurkörtsplantor har däremot den vanliga blå färgen och plantorna är alltså sprungna från samma fröpåse och växer brevid varandra.
Frågan är vad nu detta kan bero på?
Är det vanligt?
Finns det rosa gurkört? (Ja, uppenbarligen, eftersom jag har det...)

Men vad jag menar är: är det här en vanlig variation eller beror det på något annat? Typ sur eller basisk jord, eller så?

Eller har jag upptäckt *hoppas, hoppas* en världsensation här?
wink.gif

Undrande Sanna smile.gif
kryddan
Min alldeles väldigt vanliga blåa gurkört ger omväxlande rosa och blå blommor.... rolleyes.gif
sanna
Häftigt!
Då har både du och jag botaniska världsensationer i täppan, alltså...laugh.gif

Tack för svar, intet är nytt under solen som vanligt, men de rosa blommorna blir i alla fall väldigt fina att frysa in i isbitar tillsammans med de blå!

Hälsningar Sanna smile.gif
MadeleineB
Intressant!

Jag har aldrig sett det. Vad har ni för jordmån?

Här på Österlen (lerjord, mycket kalk...) har jag en god vän som har MÄNGDER av gurkört, helt förvildad, i sin trädgård. Jag har inte sett några rosa, utan bara de blå. Så jag undrar om det har med jordmånen att göra? Bara en spekulation, men intressant att veta om ni två har samma, och vilken typ det är.

Hälsningar från en nyfiken
MadeleineB
kryddan
Tja, i år har jag bara haft gurkört på balkongen, och den jordmånen kommer mest från påse. En blandning av vanlig planteringsjord, swellgell, leca och lite vermiculit... rolleyes.gif
sanna
Jamen visste jag inte att det var lite intressant ändå... wink.gif smile.gif

Jag vet inte riktigt vilket pH jorden har i min trädgård, men en del av min kryddtäppa där gurkörten växer, ligger under grannens tallar, varför jag kan tänka mig att jorden där är ganska sur. Mager är den definitivt, stenig, torr och full med barr.
Det märkliga är att det bara är en planta som är rosa, de andra är blå. Den rosa står kanske mer under tallarna...dvs "surare". Jag ska emellertid samla fröer från den rosa och se vad det blir nästa år. Fröerna bytte jag faktiskt till mig i våras från en av forumisterna här på odla.nu. Jag antar att det var "vanlig" gurkörtsfrö jag fick, hon sa då inget annat om det...

kryddan
Hm, det blir allt mer intressant. Jag har haft två plantor i en kort på balkongen, men de rosa blommorna har uppstått på båda två, samtidigt som de andra varit blå. Missade tyvärr att ta frö... sad.gif Får helt enkelt se vad som händer nästa år!
Susanna
Hej!

Jag har också haft gurkört i år och har haft plantor i två olika typer av jord. I min kryddspiral växte tre plantor och de hade blå blommor med rosa drag. Jorden i spiralen är plantjord på påse. De övriga plantorna, 4 st, växte i den skånska lerjorden. Och på dessa såg jag inget rosa. Så kanske har det med ph värde och dylikt att göra!

Hälsar Susanna
sanna
Undrar om vi inte är "mysteriet" på spåren där när vi talar pH...
Hur är det med t ex hortensior? Blir inte de mer blå eller rosa beroende på jordens surhetsgrad, som ett lackmuspapper ungefär?
Sov mig tyvärr igenom kemin i skolan, så jag vet ju inte riktigt vad som är vad - rosa = surare, eller var det tvärtom?!?!
Någon glad kemist bland oss kanske vet närmare besked?

Unn
Jag har oxå en å annan rosa gurkört, men jag har hela tiden trott att det var genetiskt betingat, precis som isopen varav någon enstaka blommar i rosa från en o samma fröpåse?
Hortensian blir blå om man tillsätter järn i jorden - en ny forskningsansats på gurkört kanske?
Unn
Ingrid på Västkusten
Jag har en känsla av att pH i jorden spelar roll - samt temperaturen när blomman öppnar sig också?

Har detta fenomen jag med men oftast nu - d v s senare på säsongen.

Den vita gurkörten håler sig däremot vit,

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon