Full version: Rabatt under träd
Lilium
Jag vill anlägga rabatt intill träd som : äpple, körsbär, rönn, björk.
Vilka växter är bra att välja?

Jag har tänkt mig funkia, men vad mer kan jag sätta som både blommor och träd klarar av?
HelenJ
Det är inte det enklaste eftersom träden roffar åt sig all näring och allt vatten. Särskilt björk är nästan omöjligt att få något att överleva i närheten av.

Vill du tvunget ha rabatt under trädet bör du lägga någon form av fuktspärr i botten av rabatten. I så fall kan du ju använda vilka växter du vill, som är någorlunda skuggtåliga (beroende på hur mycket trädet skuggar)

Läs mer i den här tråden: Anlägga rabatt bredvid björk.

Rönn är lite enklare. Under mina rönnar har jag vintergröna, lammöron, revsuga, bergklint, silverarv, prästkrage, allium, julros, aster mm...
Sussie F-Flower
Hej Lilium!

Jag ville bara berätta att jag gjorde en rabatt framför ett stort syrénträd.
Det JAG inte tänkte på då, var att fröna ifrån trädet skulle falla rätt ner i rabatten och bli en liten planta.
Jag har plockat x-antal hundra småsyréner bara nu i sommar...

Det är ju jättefint med en rabatt vid ett träd, i synnerhet vid en vit björk men tänk på alla frön... tummenupp.gif

Mvh.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon