frågvis
24-08-2008, 14:38
Hej.
Var hos min före detta sonhustru, som har köpt en kolonilott.
Tomten var full med vatten efter allt regnande. På vissa ställen var det pölar med vatten.
Vad jag kan förstå och såg bestod jorden av mycket lera. Gräsmattan var grön och fin, men den behövde klippas vilket inte gick pga allt vatten. Hon hade samma problem för några veckor sedan, men då torkade den upp så hon brydde sig inte så mycket. Nu inser hon att hon måste göra något åt det.
Någon som har ett förslag vad hon kan göra åt detta? Behöver hon gräva upp hela tomten och blanda ut jorden, i så fall med vad.
mvh Britta
Det är svårt men jag har en förslag: du kan köpa naturgödsel och blanda dem med jord, med hjälp av kratta, gör det flera gångar till att känna att jorden blir bra.
H:Bassam
Christer i Falköping
24-08-2008, 17:45
Som Bassam säger, det blir inte lätt. Vet inte om de förslagen räcker, om man inte köper stora mängder med ny jord. Tror att det skulle hyjälpa en hel del om hon kunde leda bort vattnet med hjälp av dränering. Alltså göra kanaler i marken, fylla dem med grus och täcka dem igen. Christer.
Ingrid Zon3
24-08-2008, 17:46
Låter besvärligt, man kanske måste gräva ner dränering men då måste det ju gå att leda iväg vattnet nånstans.
Naturgödsel, alltså stallgödsel, som Bassam skriver, kompost och grus, absolut inte sand. Men ska hon ha kvar gräsmatta så är det ju inte så bra för klipparen med grus så det måste ner under klippnivå.
(Edit: Läste Christer inlägg efter att jag postat mitt...)
Christer i Falköping
24-08-2008, 17:51
Så bra att du svarade ungefär likadant då Ingrid
Christer.
Ingrid Zon3
24-08-2008, 17:58
jo, men lite tjatigt för den som läser
frågvis
24-08-2008, 20:05
Tack för alla förslag.

Skall vidarebefordra dessa till henne.

Kanske kan jag även få henne att bli medlem. Själv har jag fått många bra tips & råd
Britta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.