konrado
24-08-2008, 15:24
Vi har ett olivträd i kruka, som tas in när det blir riktigt kallt. Förekommer även här i Halland. Jag tror att det är bra att ta in det om köldperioden består eftersom man då får tjäle och bladen torkar ut i brist på vattenförsörjning. Vi fick riklig blomning men ingen frukt!
Nu till min undring: Kan ett stamskott användas på något sätt för att få ett träd till??
ja det går bra att ta dom skotten som sticklingar . sätt dom med undervärme och ljusplacering , sticklingar av oliv kan ta ett tag på sig att rota upp till ett år .
ja det är väl tur att det blir kallt i Halland också , så ditt olivträd får det kyligt om vintern .
konrado
24-08-2008, 16:16
I ett inlägg ang. vinranka ges rådet att vänta med att ta skottet till efter nyår och då slå in det i fuktigt tidningspapper. Det verkar vara vettigt att vänta tills växtsäsongen startar. Gäller det även mitt skott?
ja det var därför jag skrev ''sätt dom med undervärme och ljusplacering'' då det snart blir höst och vinter så behövs det alltså undervärme,ljus,fukt . ja du kan ta olivsticklingar nu men som med allt annat så är det ju bättre chans till våren .
plus vinranka beskärs ju på hösten-vintern då den blöder , men det gör ju inte olivträd . så där är ju också en viss skillnad . sedan beror det ju också om man tar mjuka eller hårda fövedade skott .
mjuka gröna skott tas på våren , och bruna förvedade delar tas på hösten-vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.