Full version: Olivträd - stamskott
konrado
Vi har ett olivträd i kruka, som tas in när det blir riktigt kallt. Förekommer även här i Halland. Jag tror att det är bra att ta in det om köldperioden består eftersom man då får tjäle och bladen torkar ut i brist på vattenförsörjning. Vi fick riklig blomning men ingen frukt!
Nu till min undring: Kan ett stamskott användas på något sätt för att få ett träd till??
Alexander-VG-zon3
ja det går bra att ta dom skotten som sticklingar . sätt dom med undervärme och ljusplacering , sticklingar av oliv kan ta ett tag på sig att rota upp till ett år .

ja det är väl tur att det blir kallt i Halland också , så ditt olivträd får det kyligt om vintern .
konrado
I ett inlägg ang. vinranka ges rådet att vänta med att ta skottet till efter nyår och då slå in det i fuktigt tidningspapper. Det verkar vara vettigt att vänta tills växtsäsongen startar. Gäller det även mitt skott?
Alexander-VG-zon3
ja det var därför jag skrev ''sätt dom med undervärme och ljusplacering'' då det snart blir höst och vinter så behövs det alltså undervärme,ljus,fukt . ja du kan ta olivsticklingar nu men som med allt annat så är det ju bättre chans till våren .

plus vinranka beskärs ju på hösten-vintern då den blöder , men det gör ju inte olivträd . så där är ju också en viss skillnad . sedan beror det ju också om man tar mjuka eller hårda fövedade skott .

mjuka gröna skott tas på våren , och bruna förvedade delar tas på hösten-vintern .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon