Maja N
Jag tänkte jag skulle försöka få tag på ett begagnat växthus. Det är ju ändå ganska vanligt att se bortglömda växthus i trädgårdar här och där. Men jag undrar om människor verkligen vill ha andra folk springande i trädgården en hel dag för att montera ner o ränna runt med glasskivor - för att bli av med ett växthus som har stått där i år utan att skada någon... Tror ni det är lönt att sätta ut en annons? Det kanske finns någon som nappar?
Ramred
Tycker gott du ska pröva. Kolla på Blocket också, där står då och då växthus till salu, allt från gratis och uppåt. Många säljer billigt just om köparen demonterar.
johannea
Har oxå funderat länge på ett begangnat växthus, av ekonomiska skäl... men har ju mer jag funderat på det, blivit tveksam, de måste ju va ett helt otroligt jobb att plocka ner det, få hem det helt och sen pussla ihop det igen utan bruksanvisning crazy.gif Är det verkligen värt det???
KURT
Det beror nog på vad det är för växthus, det borde i alla fall kosta MAX 1/4 av vad ett nytt kostar. Och jag tror knappast att man behöver någon bruksanvisning. Men tyvärr har de flesta allt för små växthus, det kan vara bra att kolla att det finns reservdelar till den modell man ev skall köpa om något går sönder eller saknas.
johannea
Tack Kurt! Det var bra tips i begagnat funderingarna!
sobbe
Jag satt ut annons i vår lokaltidning i våras fick sju svar. Köpte ett för 600kr. Vi var där och montera ner det när säljaren var bortrest, gick hur bra som helst. Märkte upp delarna lite. Det enda vi behövde köpa var några clips som sitter på rutorna.
Nu står det här och har givit oss tomater, gurka och physalis i sommar, kommer nog göra lite annorlunda nästa år men har inte ångrat mitt begagnat köp.

växthuset 26 juli 2008

johannea
Det var verkligen billigt! Skrev du ett maxpris i din annons eller skrev du "billigaste budet köper jag..."
sobbe
Nej jag skrev bara att jag ville köpa ett. Fick tom ett till skänks men kunde inte hämta det just då. Visst var det lite jobb
med rengöring och nedmonteringen, men jag tjäna många sköna tusenlappar att ha till annat i trädgården.

Heda
Oh, Sobbe så glad jag blev av att läsa ditt inlägg!! Annons får det bli!! Så många tusenlappar men kan spara till växter!!

//Heda
embees
CITAT (johannea @ 05-09-2008, 19:29) *
Har oxå funderat länge på ett begangnat växthus, av ekonomiska skäl... men har ju mer jag funderat på det, blivit tveksam, de måste ju va ett helt otroligt jobb att plocka ner det, få hem det helt och sen pussla ihop det igen utan bruksanvisning crazy.gif Är det verkligen värt det???

Det funkar hur bra som helst. Fick mitt 10kvm växthus av dottern som inte ville ha det kvar (det stod där när de flyttade in i sitt hus). Alla rutorna gick inte att rädda . De var silikonade fast och det tog en bra stund att skära loss dem. Men att montera ner själva stommen gick fort. Väl hemma så tvättade vi glasen rena från alger och skrapade av silikonrester med rakblad. Glasen såg ut som nya efter den behandlingen. Själva stommen rensade min man med hjälp av en stålborsttrissa på borrmaskinen. Det som sedan fattades av skruvar beställde jag från Willab. De rutor som fattades beställde jag från glasmästaren i byn för 1200:-
Kostnaden för silikon och glas gick väl på ca 1500:- Billigt för ett växthus på 10kvm.

Att resa det var lätt. Det finns instruktioner att ladda ner från Willab. Grunderna är på ett ungefär detsamma för alla växthus. Även för mitt begagnade som säkert är 30 år gammalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon