sommarhumla
24-08-2008, 16:37
Hej alla! Har suttit och läst i forumet och bestämde mig raskt för att bli medlem!
Jag undrar om det finns någon i forumet som vet lite mer om Katsuran. Jag satt nämligen och tittade på Söderläge och fick då höra om denna buske (eller är det kanske ett träd)?? som enligt programledaren skulle dofta nybakta bullar!!
Undrar nu om någon vet något mer om denna Katsura, hur stor den blir? Vilken zon klarar den? Jag bor i Stockholmsområdet och har för mig att det är zon II-III, men måste erkänna att jag är novis när det gäller trädgårdszoner.
Tacksam för tips
Alexander-VG-zon3
24-08-2008, 17:39
normalt sett är det ett träd ,, finns nog både buskform och hängform sedan har jag för mig att det finns en annan variant med större blad .
finns som E-planta ockås och den ska klara upp till zon 4-5 .
men även den vanliga trädkatsuran kommer klara sig hos dig utan större problem .
njä nybakta bullar luktar den inte ,, men doften tycker man är olika , mer åt kanel,siraps hållet .
detta träd trivs i sol eller halvskugga i rätt så varmt läge och vill ha fukt på våren-sommaren men lite torrare under vintern . desto kallare man bor mer dränerande jord vill den ha . annars trivs den bra även på lerjord i södra Sverige . blir 4- till 12m .
Christer i Falköping
24-08-2008, 17:55
Som Linus skriver. Men den klarar inte torka alls speciellt bra på sommaren. Här i zon4-5 har de klarat vintern utan problem, sommaren bra om jag kommit ihåg att stödvattna dem här i min sandjord. Men oftast har jag glömt det, så nu har jag nog dödat fyra styckan. Tycker de luktar som någon form av mycket sött godis.
Christer.
sommarhumla
24-08-2008, 17:55
Jättetack för snabbt svar!!!! Nu har jag lite mer kött på benen. Det var väl för bra för att vara sant med ett träd som doftar nybakat...
Christer i Falköping
24-08-2008, 17:56
Välkommen förresten!
Christer.
sommarhumla
24-08-2008, 17:59
Tack för välkomnandet och som sagt tack för snabba svar!!!!!
Aqvakul
24-08-2008, 18:04
CITAT (Christer i Falköping @ 24-08-2008, 18:55)

Men den klarar inte torka alls speciellt bra på sommaren.
Min största invändning, kräver kontinuerlig stödbevattning....får den inte det torkar grenar in och den ser allmänt risig ut.
Gunilla T
24-08-2008, 18:11
Bladerna doftar enbart på hösten..
Ett underbart vackert litet träd som är mycket odlingsvärt!
sommarhumla
24-08-2008, 18:19
mmmm det är härligt när det doftar gott i trädgården....
Christer i Falköping
24-08-2008, 19:14
Luktar faktiskt lätt vid lövutspringning också. Märkte det när jag hade handelsträdgård. Men de doftar olika starkt. En del känner man bara en lätt aning av doft, andra riktigt vräker ut sin lukt.
Christer.
sommarhumla
24-08-2008, 19:22
Jaha du Christer, är det någon speciell sort som man ska se upp med??? Jag menar, det är ju trevligt med lite doft. Jag vill ju inte bli knockad
Jag satte en hängkatsura förra hösten. Pepparkaksträd kallade de den på plantskolan, men i höstas tyckte jag inte den luktade nåt speciellt. (Kan bero på att jag bor ganska nära Gillebagarens fabriker, så det luktar pepparkakor från september till december här, katsura eller ej

)
Jag bor i zon 2-3, och den har klarat sig alldeles utmärkt här hos mig, kanske tack vare mitt evinnerliga vattnande i somras när det var som torrast. Jag har fått veta att den kommer att bli ca 4 meter hög, alltså alldeles lagom i en mindre trädgård.
Christer i Falköping
25-08-2008, 16:09
CITAT (sommarhumla @ 24-08-2008, 20:22)

Jaha du Christer, är det någon speciell sort som man ska se upp med??? Jag menar, det är ju trevligt med lite doft. Jag vill ju inte bli knockad

Nix, det verkar vara väldigt individuellt från ett träd till ett annat. Men jag tror inte att man kan få för mycket av den doften utomhus.
Christer.
Mi katsura har blivit mitt älsklingsträd,den är helt underbar.Jag har aldrig stödvattnat det,nja när det var nyplanterat.Mitt växer i vanligt kompostberikat trädgårdsjord.Jag har även frösådd ochh hade många plantor.Tre i min egen trädgård.Jag har bara höstbilder på den.
Katsuran igen nu i sprakande färger
sommarhumla
26-08-2008, 15:47
Det var verkligen en härlig sprakande höstfärg på din katsura. Otroligt snygg!! Kul att du hade en bild att visa.
Nu blir jag mer och mer övertygad om att det är en katsura jag vill ha.
Här kommer ett alledes nytaget foto,jag har klippt bort de nedre grenerna så det blir lite ljus till de andra växterna.Bor du i en kall zon är det bra om du täcker med löv kring trädet när jorden har frusit till lite.
[attachment=23264:2008_08_...__Large_.JPG]
sommarhumla
26-08-2008, 16:38
Vad bra, det där med löven ska jag ha i åtanke. Stockholmsområdet är väl zon II-III, men det där med zonerna verkar vara en vetenskap det också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.