Full version: Övervintringsfrågor
Fia i Kalmar
Jaha, det enda jag tidigare övervintrat är zonalepellisar.
Nu har jag änglapellisar och fuchsior som jag inte vet hur jag ska göra med.
Jag har tillgång till en nedsänkt kompost som vintertid mest rymmer löv, är det ett lämpligt ställe för fuchsiorna?

Änglapellisarna, funkar de som vanliga pellisar? Förresten har jag en vildpellis oxå, en grandiflorum, är det samma med den?

Och så jordgubbarna... Jag har satt dem i en kruka för att få ha dem i fred för mördar-äckel-sniglarna. Om jag gräver ner krukan i komposten kommer jag ju få dem på köpet.... Men hur ska jag annars göra?
Funkar det att ställa in krukan i ett oisolerat garage (eller snarare skjul)? Där bör tempväxlingarna bli mildare än ute, men funkar det i mörkret? Hur gör jag med vattningen?
Försökte övervintra jordgubbsrevor i pallkrage i vintras, men den sena vårfrosten tog alltihop. -cry-.gif
Om det spelar nån roll, så har jag nu köpt sorten Maxim.
Alexander-VG-zon3
fast i kalmar både väl inte jordgubbar ha svårt ? mormor övervintrar sina i krukor ute utan skydd i zon 1-2 skåne .

fuchsia kan man övervintra frostfritt ,, man kan gräva ner dom djupt i jorden och man täcker med löv,halm,presenning och annat .

eller tar man in dom inne mörkt och svalt ett alt är att försöka övervintra dom i kylskåpet .

här kan du läsa mer om ''vintergrav'' ,, jag själv har inte testat att gräva ner dom .

http://www2.dicom.se/fuchsias/wintercareswe.html
Fia i Kalmar
Nej, jag trodde inte heller övervintringen var nåt problem här, men eftersom de dog i pallkragen så är jag orolig. Kanske räcker det att täcka? Det hade jag inte gjort i pallkragen.
Får väl samla bubbelplast på jobbet ett tag. giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fia i Kalmar @ 24-08-2008, 18:58) *
Nej, jag trodde inte heller övervintringen var nåt problem här, men eftersom de dog i pallkragen så är jag orolig. Kanske räcker det att täcka? Det hade jag inte gjort i pallkragen.
Får väl samla bubbelplast på jobbet ett tag. giggle.gif

tror du inte att ev uttorkning kan ha skadat dom ?

revor är ju inga fullbordade plantor ju .
Myosotis
Jag har övervintrat mina jordgubbar ute i kruka i flera år i zon 3. Den här sena snön och frosten var så ovanlig så jag tycker du kan chansa på att det inte händer igen. Här frös bl.a. tulpaner, det har aldrig hänt förut.
Fia i Kalmar
Är det någon som har lite tips om pellisarna och Fuchsiorna?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fia i Kalmar @ 31-08-2008, 19:41) *
Är det någon som har lite tips om pellisarna och Fuchsiorna?

här har jag skrivit om hur jag övervintrar mina
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=77536&hl=

lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon