mimmi 1
24-08-2008, 18:42
Jag köpte två st. liljor i våras, de låg i en brun papperspåse, en sort som man sätter med halva löken ovan jord. De har växt i sommar, och blommat, i en fin mörk rosa-lila färg, och doftade gott.
Bladen är långa, ungefär 60-70 cm, och smala... blomman kom i en stängel, som växte upp från själva löken i ett av bladvecken...
Jag har skrivit upp någonstans vad liljan heter men förlagt det...
Kan någon, med hjälp av min beskrivning, hjälpa mej med namnet??
Skulle det kunna vara en "Crinum Powellii"? Färgen på min stämmer inte med din beskrivning, men jag vet att den finns i vitt också, så kanske att din färg också finns med i färgskalan ( prova med att Googla på den ). I övrigt tycker jag det stämmer ganska bra med att den ska planters ungefär som amaryllisen, med halva löken ovan jord och att blomstängeln kommer direkt från löken i ett bladveck. Om det nu är den så vill den in på vintern ( möjligtvis att den kan övervintra i zon 1, men det vet jag inte ). Så här har min sett ut nu i sommar. Tyvärr med lite brända blad från värmeböljan i juli..........................
[attachment=23203:2008_08_...016_ODLA.JPG]
mimmi 1
25-08-2008, 11:32
Tack!! den ser precis ut så, men med mörkare färg på blomman... däremot känner jag inte igen namnet, men det kan mycket väl vara som bortblåst ;o)
Tack, för rådet att den vill in till vintern, hur gör jag?? låter de få torka upp, och stå mörkt, eller ska de stå i kruka?
CITAT (mimmi 1 @ 25-08-2008, 12:32)

Tack!! den ser precis ut så, men med mörkare färg på blomman... däremot känner jag inte igen namnet, men det kan mycket väl vara som bortblåst ;o)
Tack, för rådet att den vill in till vintern, hur gör jag?? låter de få torka upp, och stå mörkt, eller ska de stå i kruka?
Den går under namnet "Kalljordslilja" också. Det kanske känns mer bekant?
Jag lät inte mina torka upp. Grävde upp så stor klump jag kunde, placerade i en stor kruka och ställde ner den i jordkällaren. Jag vattnade inte under hela vintern. Tidigt i våras grävde jag ner den ( krukan och allt ) i växthuset innan det var varmt nog ( frostfritt ) att gräva ner den ( utan kruka ) ute. Har man inte tillgång till jordkällare borde vilket frostfritt utrymme som helst gå bra om det är mörkt. Väljer du att ta in den i huset/ lägenheten tror jag att du behöver extrabelysning, men det har jag ingen erfarenhet av.
Det kanske finns någon annan som har andra erfarenheter?
Lycka till!
mimmi 1
26-08-2008, 20:49
Tack.. jag har en aning svalare i källaren, men inte såå väldans... och i uterummet är det ju ljust, men blir det 30- ute, så blir det ju naturligtvis minus även där... så det är nog bäst att ta ner dem i källaren ändå??
Funderade ett tag på att hålla lite värme i uterummet... får göra ett överslag, och se hur dyrt det blir !! jag har ju fler växter som skulle vilja stå svalt över vintern....
bla. en stor potatisblomma på stam...
mimmi 1
30-08-2008, 21:11
Puffar.. finns det nån fler som har nåt tips på hur jag övervintrar mina crinium?
Kan jag ta in dom i kruka å allt, ställa mörkt, men inte såå svalt, låta dem vissna ner, för att åter ta upp dem till våren??
Eller, ska jag ha dem ljust?
Eller ska jag sätta ut dem i rabatten, täcka med granris, ?? vi kan ka rätt kallt på vintern.. zon 5-6 3 mil från umeå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.