Anber
Köpte nämligen en sådan nu i sommar. Gillar träd/buskar som ser lite medelhavs-inpsirerade ut. Lite som ett olivträd.

TAnken med detta var att det även ska skymma grannarna på baksidan, står flera hus med sina baksidor mot våran (o grannarna bredvid oss ;-) ) De har övervåning, som vi. Och mankänner sig lite betraktad ibland även om man säkert inte är det.

Var på ett ställer som heter Växtriket i somras o fastnade för denna, "buske". Nu är jag rädd att den blir jättejättehög....? Stod sock 3-5 meter på den. Men har planterat den rätt nära tomtgränsen. Där för övrigt en syrenhäck sakta men säkert är på gång oxå (relativt nyplanterad, 3 år)

Vet ngn hur hög denna blir? Har sett liknadne TRÄD, tycker bladen ser lika ut. Med gigantiska trädstammar. Typ i parker osv.

Vet ngn hur bred den blir?

VAd jag har läst på om denna så skiljer den sig lite ändå från den vanliga silverbusken. Dvs denna ska inte skjuta rotskott osv.....

Vet ngn ngt om denna sk "buske" så ge mig ALL info :-)

TAckar på förhand!
Aqvakul
Den kan nog bli 3 - 5 meter och äär trevlig, blommorna luktar got. En trevlig och lättskött buske. Den skjuter inte alls rotskott på det hemska sätt som den vanliga silverbusken.

Om du har sett stora träd så är det säkert någon salix, t.ex. silverpil.
Anber
Hej igen,
åh tack för snabbt svar smile.gif

Men hur långt från tomtgräns tror du man bör sätta den? Är nog ca 1,5 meter nu, men då är det ju till syrenen som än så länge är liten o tanig...... ;-)
Aqvakul
1,5 meter kan väl vara ganska lagom
Eva 33c
Jag hittade denna svnska info Smalbladig silverbuske, Elaeagnus angustifolia
Kan bli 8-12 meter i Sverige, fast den växer kanske inte så fort? Men snygg är den, kallas tydligen också "russian olive".
Jan Lindgren
Hej!
Ytterligare information. Silverbuskar har kvävesamlade bakterier på rötterna så du behöver inte kvävegödsla. Bären är ätliga.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon