Pernilla & Lars
Jag har idag införskaffat mig en fantastiskt fin planta av Louise Odier som jag tänker plantera i en rabatt tillsammans med en eller ett par kompisar.

Frågan är bara vilken/vilka?

Det finns så många vackra rosor och jag skulle så gärna vilja ha ett par som växer på ungefär samma sätt.
Höjden bör inte gå över 1.5 meter och heller inte vara "taggbuskar".

Förslag mottages tacksamt, gärna med kommentarer om hur just Ni upplever rosen hos er.
Bor i Uppsala!

Tack på förhand!
smiley_small_hug.gif
Pernilla

Ezereht
Jag är ju väldigt förtjust i Cover-rosor. Mest för att bladverket är så über-gulligt. Så någon vit eller blekrosa sådan? Marcys pride tror jag den vita heter som finns i Kajsas album som är jättefin.

Om du bor i Uppsala kanske du kan ha någon engelsk ros där?
Kolla på flora linnea under engelska rosor ( www.floralinnea.com , se sedan til vänster bland valen finns "per rosgrupp"). Dom är ofta lite cup-shaped. Kolla på Heritage bla (ljusrosa) eller kanske en vinröd som William Shakespeare?
AnnammA
"Boule de Neige"(ny för i år för mig)är en vitrosa ros av samma typ som "Louise Odieur".(Så ny för mig att den inte ens finns på foto - i mitt album iallafall)
renate
Ja Boule de Neige är en fantastiskt ros.Fryser ner ibland här i zon 4 men kommer igen.Det är en höstdamascena och remontera. ska se om jag hitta en bild på den.

[attachment=23216:2008_07_...__Large_.JPG] [attachment=23217:2008_06_...__Large_.JPG]
Boule de Neige
Kajsa
Hej Pernilla
Trivs Louise Odier blir den 2 - 3 m efter många år, har bilder på den i album/ Bourbonrosor, den blir mycket större än man tror, den tål mycket kyla. Jag hade flyttat min när ni var här i sommar för nya uteplatsen.

Jag tar några säkra kort som klarar Uppsala galant

Mary Rose, Austinros som blir en buske 1.20 - 1.5 m, fryser aldrig ner här, en zon 5 ros, remonterar.

Mme Boll, Portlandsros, en underbar gammaldags ros ca 1.20 med stark doft, zon 5, blommar till sena hösten.

Jacques Cartier, Portlandsros också en zon 5 ros, stark doft, ca 1.5 m blommar till sena hösten.
I album/Portlandsrosor finns flera andra du kan ha, tuffa sorter med stark doft.

Diamond Border, en Poulsenros, mörka blad och frisk, blir minst 1.20 hög, zon 4 kanske mer, perfekt mellan alla buskrosor, framför klätterrosor, blir ovanligt tät och buskig.

Morden Snowbeauty, Kanadaros, blir en liten buske ca 1.20 ev mer i våra zoner, zon 6 ros, helt underbar

Morden Blush, Kanadaros, blir buskar ca 1.20 eller mer, fryser aldrig ner, både rosa och vit, zon 6
I Kanada används den ofta i brudbuketter har jag läst.
Pernilla & Lars
Tack för de fina tipsen och oerhört vackra bilderna.

Blev dock en aningens skrämd av Odier då jag inte alls fattade hur stor den blir slap.gif
Kan man klippa den så att man håller en konstant höjd på c;a 1,5 meter eller blir den bara ful och tråkig då?

Hade nämligen tänkt att ha den en bit utanför mitt köksfönster men om rosen blir så hög som 2-3 meter då skymmer den ju utsikten och det vill jag inte.

Hmm, kanske får jag tänka ut en ny plats....... g.gif

Fortsätt gärna skicka förslag & som jag sa tidigare, skriv gärna vad ni har för erfarenheter av den rekomenderade rosen hos er.

Kajsa!
Om jag inte sagt det förr så tusen tack för visningen av din trädgård! Den är helt fantastisk och så även du som tillåter vilt främmande folk spatsera runt helt utan vidare. blomma.gif

thanks.gif

smiley_small_hug.gif
Pernilla
Kajsa
Ska den vara utanför ett köksfönster kommer du alltid få hålla ner rosen, när den stått några år skjuter den långa kraftiga skott, det är en tuff zon 5 ros, så den fryser inte ner annat det blir mycket kallt.

Louise Odier här 5 - 6 år

Tack själv, roligt och ha er här flickor rose.gif

Adelina
Det är inga problem att hålla nere den, beskär kraftigt bara (ett par ögon upp.)
Jag gör så med den och då håller den sig på en dryg meter.
DEn blommar ju på årsskotten så du kan klippa den utan att tappa blomningen.
Pernilla & Lars
Då blir det nog ursprungsplanen i alla fall, Odier får stå en bit utanför köksfönstret & så får jag klippa vid behov tummenupp.gif

Håller just nu på att läsa in mig om eventuella nya vänner till Louise, det svåra är att bestämma sig, för det finns så otroligt många vackra rosor wub.gif

smiley_small_hug.gif
Pernilla

Anneli zon 4
Hej
Bor också i Uppsala lite sydväst om och har Louise Odier. underbar ros! Therere Bugnet, Mme Boll, Mme Knorr, Magna Charta och Ferdinand Pichard (polkagrisros) är alla remonterande och doftar och passar tillsammans med Louise Odier. De verkar alla gilla vår lera.
Anneli
Pernilla & Lars
Tack för flera tips!

Jag börjar direkt att läsa. Har blivit tveksam till att sätta Odier framför köksfönstret, den kan eventuellt få flytta till rabatten och stå brevid Nevada i stället. Vad tror ni om det?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon