Full version: Identifieringshjälp
Österläge
Hej!

Förra hösten planterade jag massa vårlökar i en stor kruka. I våras kom bara några av dem upp, och jag misstänker att jag satte för många, så att det blev för trångt för dem. Därför har jag nu grävt upp dem o ska plantera dem på friland istället. Men jag skulle behöva lite hjälp för att säkert veta vilka lökar som är vad!

De lökar jag säkert vet att jag satte är krokus, tulpaner, snöstjärnor (Chinodoxa luciliae) och Allium. Sen tror jag även att jag satte några kungsängsliljor, är inte 100 på om det var där eller nån annanstans, de har inte dykt upp iaf...

Här kommer bilder på lökarna!

[attachment=23186:nr_1.JPG]

[attachment=23187:nr_2.JPG]

[attachment=23188:nr_3.JPG]

[attachment=23189:nr_4.JPG]

[attachment=23190:nr_5.JPG]

[attachment=23191:nr_6.JPG]

Några av lökarna är rätt lika, funderar på om de är samma... Och de på första bilden är väldigt små, är det kanske sidolökar till några av de andra (tex bild 2) som har ramlat av?

Tack för hjälpen!! smile.gif
Österläge
Ingen som har några tips?
stennie
Gissar!
3=krokus
4-5=tulpaner
eek
Tror att Stennie har rätt, men kanske nån narciss också
jonas
Österläge
Tack, det kan stämma! 4+5 är ju rätt lika... Vad kan de stora vara då, kan det vara allium? De var planterade längst ner o allium ska väl planteras rätt långt ner, eller? De små med sidolökar var planterade nästan längst upp, om jag hade koll när jag planterade wink.gif så skulle det kunna betyda att de är snöstjärnor, de ska väl planteras relativt grunt tror jag...
Wilmer
Ojoj, här behövs en lökexpert. Jag kan bara svara att jag tror 4 o 5 är tulpanlökar.
Maria S i Skåne
Tror inte någon av lökarna är krokus.
Krokuslökar är inte spetsiga utan lite tillplattade och har ett brunt hölje som är "räfflat"
Österläge
CITAT (Maria S i Skåne @ 27-08-2008, 20:43) *
Tror inte någon av lökarna är krokus.
Krokuslökar är inte spetsiga utan lite tillplattade och har ett brunt hölje som är "räfflat"

Hmm, fast det borde verkligen finnas krokusar - de är de enda som kom upp i år igen... Kan det vara att det inte syns att de är tillplattade? Jag tror att några av lökarna hade räfflat hölje, kanske det inte syns så bra på bilderna...
Maria S i Skåne
Skulle vara de på sista bilden då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon