Ny fråga från novisa jag. Jag har några höga (ca 3 meter) syrenbuskar som står mot grannens tomt. Jag tänker att jag ska klippa ner dom till ca 2 meter. När är bästa tiden för att göra det`? Höst eller vårvinter?
Aqvakul
24-08-2008, 20:54
Bästa tiden för större ingrepp är på vårvintern. Mindre ingrepp görs gärna nu i JAS.
Blir bara lite fundersam till vad som händer om du beskär på 2 meter. Du kommer att få kraftig skotttiväxt från den nivån, så till hösten är häcken lika hög igen men ser sämre ut. Föreslår att du antingen gallrar ur äldre grenar från basen eller föryngringsbeskär häcken 20-40 cm över marken.
Tack för svaret. Det är egentligen inte en häck utan mer 4 syrenträd som vuxit sig höga. Blir dom inte tätare nertill om man tar ner dom en bit?
Aqvakul
24-08-2008, 21:06
CITAT (kento @ 24-08-2008, 22:01)

Tack för svaret. Det är egentligen inte en häck utan mer 4 syrenträd som vuxit sig höga. Blir dom inte tätare nertill om man tar ner dom en bit?
Inte om du beskär dem så högt. Däremot så stimulerar du till rotskott om du skär ner rejält.
Enligt min erfarenhet klarar Syrener vad som helst.
*knips, knips*
Hej Kent!
Gamla och risiga syrener tål föryngringsbeskärning nära marken! Tidigt på våren före lövsprickningen....
Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.