Full version: Grön vitt
Gåsis
Jag gillar ju grön-vitt. Här är swertia kingii och zigadenus elegans. Har ni fler förslag på liknande blommor vore jag jätteglad.

Helen i Piteå Zon 5
Vad jag kommer ihåg just nu är Heuchera cylindrica, en del sorter av Hostor, Gulltörel, Daggkåpa, gulbladigt penningblad, skuggröna - (Pachysandra terminalis) går väl också mot limfärgade hållet.....
ingrids
Rara växter har en riddarsporre med grönt öga.
mojan
Om du vill ha en tidig vårblomma så är ju klosterliljan grön-vit och jättesöt.
ingrids
Just ja, vårblommor, det finns en grön vit viridiflora tulpan också, hittar ingen namnsort just nu och grönvita "super parrot" och "excotic emperor". Aftonstjärna är också mer eller mindre grönvit.
Gåsis
Tack för alla förslag. Riddarsporren har jag och hos mig finns det gröna bara precis när den slår ut. Och tulpanerna är underbara, precis så grönvita som jag gillar dom. Kanske skulle man satsa på orange istället, lite lättare att få tag i.

/Åsa
ingrids
Men - är det inte lite av det skojiga att just leta efter det som man inte hittar så lätt. Gillar själv gröna blommor och det är pyssligt att hitta sorter. Jag har lagt ner tanken på min vitgröna rabatt, men det är för att jag inte får plats.
Visst ändrar blommor färg, men det är tycker jag lite av charmen. Vita julrosor vissnar mot grönt, gröna knoppar på liljor blir vita blommor efter hand.
Har för övrigt för mig att det ska finnas en alunrot med grönaktiga blommor, hittar återigen inte sortnamnet.
Hitta förresten en engelspråkig länk med tips på gröna blommor. http://www.berkeleyhort.com/plants/p_flowers_green.html
Thé
Jag har sått en grön klematisakleja som ser jättefin ut på bilderna (den har precis kommit upp, så det blir väl blommor först nästa år). Det går inte att länka direkt, men sök på klematisakleja på Impecta så kommer den upp.
razzmatazz
Akleja 'Green Apple' är jättefin. Vit med tydligt gröna kronbladsspetsar, och fint gröna knoppar. Lätt att dra upp från frö.

Gåsis
Blev din akleja verkligen så där fin? Min green apple kan inte vara rätt sort för den blev bara vit utan tillstymmelse till grönt. Får prova igen med den tydligen. Tack för alla tips och råd!
Det är förresten rätt kul det där med bilder. Köpte en anemonella "betty blake" till min grön-vita samling. Jodå den är precis lika fin i verkligheten som på bild men vad jag inte förstått var att blomman blir max en halv cm stor. Gissa om jag ligger på knä när den blommar.

/Åsa

razzmatazz
CITAT (Gåsis @ 29-08-2008, 14:49) *
Blev din akleja verkligen så där fin? Min green apple kan inte vara rätt sort för den blev bara vit utan tillstymmelse till grönt. Får prova igen med den tydligen.

Ja, det är mina egna foton. Den blev just så. Du hade nog otur med fröselektionen - eller så var det jag som hade tur smile.gif

Lycka till med de grönvita!
Krokodilen
CITAT (Gåsis @ 24-08-2008, 22:05) *
Jag gillar ju grön-vitt. Här är swertia kingii och zigadenus elegans. Har ni fler förslag på liknande blommor vore jag jätteglad.

Wow vad läckra! Klarar dom zon II? När blommar dom?

Vi har massor med limegrön kärleksört på tomten, men det är ju inget vitt i så kanske inget för dig.
Helen i Piteå Zon 5
Kom just ihåg Veratrum album - vit Nysrot... den är limegrön

http://www.odla.nu/forums/uploads/12201077...1226_121040.jpg
http://www.odla.nu/forums/uploads/12201077..._1226_93757.jpg
Gåsis
Jag antar dom klarar zon två, jag har zon sju och här blommar dom sedan några veckor tillbaka. Limegrön kärleksört, vad kan det vara för sort tro. Låter klart intressant. Det är mest det limegröna jag vill år för vita växter finns alltid att kombinera med.

Helen, Veratrum album tror jag att jag försökt så ett år med misslyckats med. Men det är en vill ha vill ha. Får kolla efter fröer i år igen.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Att fröså Nysrot ÄR ett evighetsprojekt!!!!!! Jag gav upp efter 4 år (om jag inte minns helt galet) då var plantorna bara ett strå fortfarande så jag har köpt mina biggrin.gif både, vit, svart och jättenysroten. Angående jättenysroten så är den också limegrön men då blir den ca. 1,80 istället för den vita som blir ca. 1m. Så mitt tips är KÖP!
Gåsis
Det var nog ett gott tips som det verkar tummenupp.gif Då gäller det bara att få tag i den för på plantskolorna här finns den tyvärr inte.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Du får be 'din' plantskola ta hem till våren... Hos oss är det Rydlinge som har alla 3 sorter, dom är ganska dyra (150-200) men man förstår varför... tar så lång tid från sådd till planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon