|
Jag har läst om knepet att plantera 3 rosor av samma sort tillsammans, men det blir ju 3 gånger så dyrt. Hur vet man när det verkligen behövs?
Austin rekommenderar det för sina rosor, utom för riktigt små rabatter där en ros räcker alldeles utmärkt. De exemplar jag har sett av exempelvis Crown Princess Margareta har bara bestått av en eller två taniga pinnar, så den tänker jag i varje fall beställa två av, men hur vet man hur andra rosor växer? Jag kan tänka mig att det räcker med en när det står i LÅG att den är fin som solitär. Men om man tar exempelvis Felicia? Det står bara att den är vackrast som buskros. Räcker det med en?
Någon som har något bra knep för hur man ska veta?
ingrids
25-08-2008, 07:43
Som du säger, "solitär" är en bra vink att den funkar bra att så ensam. Annars handlar det om i första hand två saker: hur stort omfång rosen får och att skapa sammanhang i rabatten. Rosor med litet omfång gör sig bäst i grupp och hur stor den blir tvärs över bör framgå av informationen man hittar där man köper den. Omfånget kan variera mellan zonerna, men det är inte alla rosor som påverkas lika mycket så det kan vara bra att prata med lokala handlare eller odlaiter med den rosen i samma zon som man själv. Då handlar antalet om hur stor rabatt man har. När det gäller sammanhang i rabatten är det många som förespråkar grupper om minst tre av samma sort för att rabatten inte ska se, som de utrycker det, plottrig ut. Då handlar antalet om tycke och smak. Med andra ord, det beror sig på
Aqvakul
25-08-2008, 08:35
Om det inte handlar om jättestora rosbuskar, så är det nästan alltid trevligt med flera av samma sort tillsammans, gärna ojämt antal.
I våras satte jag 3 st Heritage, 3 st Eglantyne, 2 st Mayflower, jo med dessa Austin rosor ca 1.20 höga blev det mycket fylligare och vackrare än en av varje. Flora Linnea hade ett erbjudande som jag hängde på, men dom är väl dyra annars.
FeliciaEn stor ros och bred ända upp till 2.5 m, klart det räcker med en i din zon, 1.8 x 1.8/2.5 m, zon 3 ! Leta på Help me find där finns oftast mycket bilder och man får snabbt en känsla för storleken även om det är snälla zoner.
stanwell
25-08-2008, 22:31
Jag tittade och jämförde Rosenpostens och Flora Linneas priser och de har ganska lika priser när det gäller Austinrosor. F.L är faktiskt billigare på rätt många av dem. Tror att priserna höjts på Rosenposten. Båda firmorna känns seriösa och bra, känner inte att de tar några överpriser. Detsamma gäller Cedergrens.
Kajsa: Jag frågade om Felicia eftersom de jag har sett har varit ganska små, men det är ju det där med åldern, att man inte vet hur länge de stått. Cornelia ska väl också bli ganska stor, men min mors exemplar ser verkligen eländigt ut, några pinnar som spretar åt olika håll. Men den kanske inte heller har stått så länge.
Vad gäller priser tänker jag beställa väldigt mycket från Koggens rosor, de kostar mycket mindre och Tosan (tror jag att det var, ursäkta i annat fall) hade beställt därifrån och var nöjd. Vissa får jag ta från Rosenposten eftersom jag inte hittar dem någon annanstans.
Någon som vet fraktpriset från Rosenposten?
AnnammA
26-08-2008, 08:10
Som den myskroshybridfantast(långt ord  ) jag är, har jag både "Felicia" och "Cornelia". Min "Felicia" har väl aldrig varit så jättestor, och i våras fick jag klippa bort rätt så mycket ved, som såg sjuk ut i barken, men hon har kommit sig, och blommat i sommar... Jag tycker om min "Felicia"  , väldigt vacker blomning och underbar doft. Räknas att kunna bli som en mindre klängros, iallafall här i zon 1-2. Felicia2.JPG Rosen "Cornelia" hade en rejäl blomning i början på sommaren - blommade länge, och håller nu på att remontera. Min "Cornelia" är rätt så vid och på väg uppåt, som en mindre klängros. Underbara färgskiftningar i blommorna, rikblommig och doftande. Rätt så frisk, kan jag tycka... Corn2.JPG Corn.JPG
Åh, Anna jag bara sitter här och dreglar på dina underbara bilder  stanwell, jag menade bara att Austinrosorna är dyrast av alla rosor man köper, Rosenposten inte minst. Thé, Fraktpris på Rosenposten ca 110 kr
Måste bara lägga in en bild på Therese Bugnet jag tog på Fredriksdal. Hur många plantor är det egentligen som står planterade här tillsammans? Är det tre stycken? För det är väl inte bara en? Hade det gått att få samma effekt med en, bara att det hade tagit längre tid, eller måste man sätta flera för att det ska bli så här?
Jag kanske låter lite dum, men jag har så många funderingar. Sedan när man planterat och sett resultatet klarnar plötsligt allt...
[attachment=23257:Therese_Bugnet.jpg]
Kajsa: Tack för prisuppgiften, det var inte så farligt dyrt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|