stefan_rk
Har fått massa grästovor över då vi breddat kanten runt häckarna på tomten. Vi grävde ner ungefär 10 cm så det är en ansenlig mängd jord runt grästovorna. Vi vill också ha ett trädgårdsland och frågan är nu om jag kan lägga grästovorna på det tilltänkta landet, få det att brytas ner snabbt för att helst kunna odlas på nästa år.

Hur går jag tillväga för att få det komposterat så snabbt som möjligt, vattna, täcka, blanda i gödsel eller något annat medel? Behöver tips, jag har ingen annanstans att göra av all jord och gräs. Utan då får jag köra det till tippen och köpa ny jord till landet.

Tacksam för tips!
/stefan
Lena i Torslanda
Hej Stefan.
Jag tar också vara på grästorvor. det är ett bra tillskott när man behöver.
Jag skulle gjort så här: Lägg torvorna med gräset nedåt på den tänkta ytan. Vattna rejält och täck med en presenning eller mörk plats. Då går nedbrytningen snabbare och du slipper få massa fröogräs som hittar dit.
KURT
Vad är det för underlag nu på platsen det skall bli trädgårdsland? Man kan använda grästovorna genom att lägga dem på det tilltänkta trädgårdslandet och gräva om det nu i höst. Så att grästovorna hamnar i botten, och man man vänder upp ny jord ovan. Men då bör man spadvända ganska djupt, så att de verkligen ligger begravda, då kan man också passa på att gräva ned kompost och man kan gräva ned all form av organiskt material t ex löv.
ingrids
I mitt trädgårdsprojekt gör jag som KURT tipsar om, har märkt att rotogräs kan överleva minst två somrar även med täckning om man har otur. Har grävt två spadtag djupt och det är på det djupet torvorna ligger.
stefan_rk
CITAT (KURT @ 25-08-2008, 08:55) *
Vad är det för underlag nu på platsen det skall bli trädgårdsland?

Det är gräs där idag, bör jag vända det också?

KURT
Vänd det bara upp och ned i botten, så bidrar det med kompost., precis om när man plöjer!
stefan_rk
Tack för alla svaren!
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon