Alkemisten
25-08-2008, 13:43
På våran tomt får vi massor med tistlar. Vi drar upp dem med rötterna men de återkommer. Precis utanför tomten mot ett krondike och täckt växer det massor.
Hur blir jag av med dem lättast? Finns det någon annan växt jag plantera intill krondiket? Det verkar ju som alla möjliga ogräsmedel även tar död på gräsmattan?
ingrids
25-08-2008, 13:59
Tistlar växer upp ur minsta rotgnutta så man kan få gräva upp "samma" tistel mer än en gång. Sen sprider de sig med frö också. Finns det någon som röjer i krondiket? Det vore bra om tistlarna klipptes ner innan de gick i frö. Sedan vet jag inte om de även sprider sig med utlöpare, där tar min tistelkunskap slut.
Vart på tomten växer de? Spridning med frö brukar ju inte vara så effektivt, om man inte har öppen jord.
Alkemisten
28-08-2008, 08:29
De växer lite här och var på gräsmattan. Fläckvis lite mer. Igår gick jag loss på kanten innan diket. Ryckte loss massor. Sen gick tisteljärnet (heter det så) av. Kommer fortsätta en annan dag.
Sommartorparn
28-08-2008, 14:10
Jag har en gräsyta där det poppar upp en del tistlar trots att jag har bekämpat dom nu i 15 års tid! De har kommit från en angränsande åker där dom har fått fröa av sig fritt och sedan blåst över till mig. Att gräva upp dom gav jag upp tidigt. Köra över dom med gräsklipparen verkar göra att dom bara blir kompaktare och t.o.m producerar blommor på låg höjd. Ett tips jag fick av en bonde var att man kan trötta ut tistlar genom att låta dom komma upp så långt som att dom sätter blomknoppar och då klippa dom straxt nedanför blomman. Om man upprepar detta ständigt så tröttar man så småningom ut dom. Så har jag gjort ibland (kan inte säga om det gjorde någon effekt, men jag har i alla fall förhindrat att den fröar av sig). Om vädret tillåter brukar jag spruta en liten stråle Roundup på varje planta. Det är effektivt, men bäst funkar det på försommaren och om man först låter tisteln växa upp så att den åtminstone har 2-3 nivåer av blad (enligt samma bonde). Tisteln har ett jättestort och djupt rotsystem (de olika plantorna kan hänga ihop i samma rotsystem) så därför är det inte alltid som Roundup biter första gången utan man måste upprepa behandlingen.
Om man kan stå ut med tistlarna så kan det vara en positiv tanke att blommorna är mycket uppskattade av humlor, bin och fjärilar, och att fröna uppskattas av småfåglarna. Men jag håller med om att dom är inte så kul i trädgården och är supersvåra att bli av med. En kompromis skulle vara att låta dom blomma och sedan klippa bort och kasta innan dom går i frö.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.